یک شرکت دانش بنیان مخزنی ساخته که کاربرد آن نگهداری اکسیژن، نیتروژن و آرگون به‌صورت مایع در دمای بسیار پایین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری،غلام عباس خرمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مخازن کرایوژنیک برای نگهداری اکسیژن، نیتروژن و آرگون به‌صورت مایع محصول تولیدی این شرکت است، گفت: این مخازن در صنایع مختلف از قبیل دارویی، غذایی، پتروشیمی، بیمارستانی، پالایشگاه‌ها و تمامی صنایعی که به گاز وابسته هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: پس از جداسازی گازهای اکسیژن، نیتروژن و آرگون باید آن‌ها را در مخازن کرایوژنیک حمل و نگهداری کرد. مخازن کرایوجنیک به مخازنی گفته می‌شود که دارای دو مخزن داخلی و خارجی هستند و جهت نگهداری مایعات فوق سرد نظیر 150- درجه‌ی سانتی‌گراد یا حتی پایین‌تر از این دما، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، مخازن کرایوژنیک مخازنی هستند که از دولایه داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. این لایه‌ها به گونه طراحی و ساخته شده است که کمترین تبادل دمایی را با محیط اطراف داشته باشد. مخزن داخلی مخازن کرایوژنیک از جنس استنلس استیل و مخزن خارجی از فولاد کربن است.

خرمی اضافه کرد: این محصول برای نگهداری اکسیژن، نیتروژن و آرگون به‌صورت مایع است، اکسیژن مایع معمولا در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. مخازن کرایوژنیک صرفه اقتصادی دارند و در حجم‌های مختلف به‌صورت سمی تریلر، موبایل تانک و ایزو تانک و همچنین خوابیده و ایستاده طراحی و ساخته می‌شوند.

مدیر شرکت خاطر نشان کرد: با تولید نمونه داخلی تا حدودی زیادی از واردات این محصول جلوگیری شد و صرفه‌جویی ارزی بالایی اتفاق افتاد و در حال حاضر اکثر شرکت‌ها و صنایع از محصولات داخلی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مزیت محصول داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی قیمت پایین‌تر آن است. این محصول ازنظر کیفیت نگهداری قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی خود است و تعمیرات و خدمات پس از فروش نیز دیگر مزیت‌های آن محسوب می‌شوند.

خرمی افزود: سمی تریلر حساسیت‌های بیشتری نسبت به بقیه مخازن دارد، سمی تریلر ایزو تانک معمولا برای حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی استفاده می‌شود که می‌توان گفت در این حوزه تنها تولیدکننده این محصول در ایران هستیم.