به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در نشست شورای زکات استان که با حضور جمعی از مسئولان و به میزبانی دفتر نمایندگی ولیفقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: در قرآن کریم، بهطور پیوسته «یُؤتونَ الزَّکاة» بلافاصله پس از «اَقیمُوا الصَّلاة» آمده و لذا ذات اقدس پروردگار، ارزش و شأن پرداخت زکات را همتراز با نماز معرفی کرده است لذا برای تشویق مردم به پرداخت زکات، باید حجم تبلیغات افزایش پیدا کند و پس از کار کارشناسی، در قالب یک برنامه مدون مشخص شود که در حال حاضر، چه مقدار از محتوای تبلیغی عناصر مؤمن و مخلص همچون ائمه جماعات و طلاب فعال در طرح هجرت یا طرح کوثر به تشویق مردم و فرهنگسازی درباره موضوع زکات اختصاص مییابد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر، سطح پرداخت زکات به برکت تقید مردم به باورهای دینی و ارزشهای اعتقادی رضایتبخش است اما برای فرهنگسازی بهتر و تشویق مردم به انجام این فریضه دینی، تبلیغات روحانیت در روستاها از تعامل تبلیغاتی با صداوسیما مؤثرتر است و لذا در فصل زکات، طلاب باید در قالب طرحهای هجرت به روستاهای استان اعزام شوند و با بیان مطالب و احکام دینی درباره زکات، مردم را تشویق به انجام این فریضه کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: آن چه مهم است، تمرکز بر جذب بیشتر زکات است و در این باره، نوع تعامل دولت با کشاورزان بسیار کمک میکند تا کشاورزان بتوانند براساس آموزههای دینی از عهده این واجب شرعی بربیایند و بی آنکه در مضیقه قرار بگیرند، زکات کشت سال خود را هم پرداخت کنند.
آیتالله علمالهدی اولویت نخست مصرف زکات را پرداخت دیون و رفع نیازهای محرومان و نیازمندان دانست و اظهار کرد: هدف زکات، تأمین زندگی عائلهمندانی است که از عهده تأمین نیاز خانواده خود عاجز هستند و لذا نباید در عرصههای متفرقه همچون ساخت مساجد، تکایا و حسینیهها از محل زکات هزینه کرد زیرا ساختوساز روستایی خود ردیف بودجه مشخصی از محل مسکن روستایی دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: فقری که امروز بر جامعه حاکم است فقر ارادی نیست بلکه فقر قهری است. در فقر ارادی که مطلوب و منطبق با سبک زندگی نبی مکرم اسلام (ص) و اولیای دین بود، در عین برخورداری از ثروت دنیایی، سیره زندگانی متمرکز بر ساده زیستی است و اموال و دارایی فرد برای اسلام و کمک به محرومان انفاق میشود اما فقر قهری ناشی از نابسامانیهای اقتصادی جامعه و مشکلات معیشتی است و از نظر اسلام، این فقر نه تنها پذیرفته نیست بلکه باید با آن مقابله شود که برای این فقرستیزی، زکات بهمثابه یک مهمات است و به همه اموال تعلق میگیرد تا جامعه اسلامی را ارتقا دهد.