سخنگوی وزارت خارجه چین هشدار داد توافق امنیتی آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «تان کِفِی»، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد پکن معتقد است شراکت و همکاری در پیمان «آکوس» موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه می‌شود و از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهد به پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) پایبند باشند.

وی در این‌زمینه گفت: شراکت و همکاری امنیتی سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی اتمی، خطراتی جدی را در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی ایجاد کرده، رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید و افزون بر این صلح و ثبات در منطقه، را تضعیف می‌کند و همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.

سخنگوی وزارت دفاع چین تأکید کرد که « پکن همیشه بر این باور بوده که هرگونه همکاری منطقه‌ای باید موجب تقویت اعتماد مشترک در میان کشورهای منطقه شود و تهدیدی برای دیگران نباشد.

این مقام دولت چین همچنین افزود: ما از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم ذهنیت جنگ سرد و ایده «بازی مجموع صفر» را کنار گذاشته و با حُسن نیت به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی عمل کنند.

آمریکا، استرالیا، و انگلیس در سپتامبر ۲۰۲۱، پیمان دفاعی سه‌جانبه موسوم به آکوس را اعلام کردند؛ بر پایه انی توانفق نظامی و امنیتی آمریکا و انگلیس متعهد به ساخت زیردریایی اتمی برای استرالیا شده‌اند. چین به‌شدت با این توافق سه‌جانبه مخالف است.