اردبیل- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سرشماری پاییزه پستانداران شاخص استان با همکاری نیروهای یگان حفاظت و جوامع محلی در مناطق و زیستگاه‌های جنوبی اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاسم‌پور بعد از ظهر یکشنبه در مراسم آغاز این سرشماری اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل طبق شیوه‌نامه سرشماری پستانداران شاخص، با بسیج و سازماندهی نیروها و تشکیل گروه‌های سرشماری و تعیین سرگروه و ناظر برای اکیپ‌های سرشماری و تعیین مسیرهای پایش مناطق و آماده سازی تجهیزات در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: دوربین‌های چشمی و عکاسی، GPS، کوادکوپتر و خودروهای کمک دار در منطقه حفاظت شده آق‌داغ و منطقه شکار ممنوع مشکول مستقر و کار شمارش و آماربرداری از حیات وحش این مناطق و به طور مشخص گونه‌های کل و بز به مدت سه روز در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ثبت حضور گوشتخواران شاخص نظیر پلنگ در مناطق حفاظت شده شهرستان‌های خلخال و کوثر و همچنین افزایش گله‌های کل و بز را دلیل پویایی زیستگاه‌های جنوب استان دانست.

قاسم‌پور افزود: با توجه به تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان منطقه در راستای حفظ و حراست از تنوع زیستی و حیات وحش این مناطق، برآوردهای اولیه از افزایش نسبی جمعیت کل و بز در مناطق جنوبی استان در مقایسه با آمار سال‌های گذشته حکایت دارد.

وی تصریح کرد: در این سرشماری گونه‌های شاخص حیات وحش شامل کل و بز، خرس، پلنگ و دیگر پستانداران در سطح مناطق تحت مدیریت شمارش شد و نتایج، معیار تصمیمات مدیریتی اداره کل حفاظت محیط زیست برای حفاظت از غنای حیات وحش استان خواهد بود.