گرگان- دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: اختصاص اراضی مرکز تحقیقات گنبدکاووس به طرح ملی مسکن به معنای نابودی قلب کشاورزی گلستان است.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین اصول استقلال کشور بوده و توجه به آن همواره مورد تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: تاکید جمهوری اسلامی بر مسئله کشاورزی به این دلیل است که ما در گندم، جو، برنج، روغن، خوراک دام و سایر امور اصلی کشور نیازمند بیگانگان نباشیم.

وی ادامه داد: امروز بر خلاف تاکید امامین انقلاب شاهد آن هستیم که یکی از بهترین، حاصلخیزترین و مؤثرترین اراضی کشاورزی که در اختیار مرکز تحقیقات و کشاورزی و منابع طبیعی گنبد قراردارد را به نهضت ملی مسکن اختصاص داده‌اند.

ایمانی تصریح کرد: ۲۷۰ هزار هکتار اراضی دیم استان، ۱۳۰ هزار هکتار اراضی آبی استان و ۸۰ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان، کرمانشاه، هرمزگان در بخش محصولات دیم و آبی به این ایستگاه وابسته است.

دبیر خانه کشاورز گلستان اضافه کرد: علاوه بر آن طرح ملی سیمیت در حدود ۱۱ هکتار در بحث گندم، سورگوم، ذرت، نخود فرنگی، نخود آبگوشتی، نخود و ماش در این ایستگاه اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی در گنبد دارای ۸۴ هکتار زمین است، علاوه بر اجرای طرح سیمیت ۲۲ هکتار طرح‌های تحقیقاتی و آزمایشات و تناوب زراعی هر ساله انجام می‌شود و ۳۵ هکتار به تولید هسته‌های اولیه پرورش یک، دو و سه و بخشی هم به تحقیقات رقم‌ها و سازگاری ارقام با محیط و تولید بذر اختصاص داده می‌شود.

ایمانی بیان کرد: در طرح سیمیت هفت هکتار به مجموعه طرح‌های ایستگاه مرکز تحقیقات گنبدکاووس اضافه شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: به دلیل آنکه ۱۰۰ درصد گندم و جو دیم استان وابسته به این ایستگاه است خصوصاً در طرح جهش دیمزارها کار مشترک جهاد کشاورزی گلستان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ۵۰ درصد گندم آبی که در مجموع ۸۵ درصد گندم، جو و سایر محصولات استان وابسته به ای ایستگاه است.

وی ادامه داد: خاک مرکز تحقیقات گنبد طبق آزمایشات اعلام شده جز خاک‌های حاصلخیز درجه یکی است، در اختیار گذاشتن این ایستگاه به نهضت ملی مسکن به معنای نابودی گندم و جو استان و بخشی از محصولات دیم کشور است.

ایمانی افزود: در شرایطی که امنیت غذایی کشور از اهمیت بالایی قرار دارد، از بین بردن قلب کشاورزی استان ظلم آشکار به استان و کشور است.

دبیر خانه کشاورز گلستان تاکید کرد: با توجه به اینکه در اطراف شهر گنبد اراضی شور و درجه سه و چهار وجود دارد به راحتی می‌توان نیاز مسکن در این شهرستان را تأمین کرد لذا شایسته است مسئولان با نگاه مثبت از منظر امنیت غذایی موضوع را پیگیری کنند.