محرابیان در جمع خبرنگاران گفت: با بهره گیری از توان و دانش شرکت‌های دانش بنیان قادر خواهیم بود مشکلات صنعت آب و برق را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه دیدار با شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران گفت: جلسه‌ای که امروز در خدمت شرکت‌های دانش بنیان بودیم به منظور برسی مسائل و موانع رشد این شرکت‌ها در مسیر تأمین تجهیزات، تعمیرات و توسعه صنعت آب و برق بود که بسیار خوب بود و شرکت‌ها استقبال خوبی از حضور در این جلسه داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه تلاش شد علاوه بر مسائل و موضوعات این شرکت‌ها به عنوان اتاق فکری برای حل مسائل شرکت‌های مشابه دانش بنیان در صنعت آب و برق داشته باشیم؛ نکته قابل توجه این است که با بهره گیری از توان و دانش شرکت‌ها دانش بنیان قادر خواهیم بود مشکلات صنعت آب و برق را حل کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد، موضوع رعایت الگوی مصرف، صرفه جویی و بهینه سازی مصرف است که این امر در کنار اقدامات فرهنگ سازی نیاز به فناوری‌های جدید دارد که مصرف کننده ما هم از میزان مصرف مطلع باشد و هم ابزارها و روش‌های مدیریت مصرف را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: شرکت‌ها ایده‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی داشتند که امیدواریم با بهره گیری از این یافته‌ها و استفاده از این تجهیزات گام بلندی را در مدیریت مصرف برداریم.

محرابیان ادامه داد: هماهنگی‌های صورت گرفته در دولت و به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جهت‌دهی، نظم‌دهی و ساماندهی فعالیت‌های فناوران صورت گرفته و در این زمینه آئین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت آب و برق در ابتدای سال جاری تصویب شد و با بهره‌مندی از حمایت‌های پیش‌بینی شده فعالیت این شرکت‌ها تسهیل یافته است.

وی اضافه کرد: از جمله این حمایت‌ها می‌توان به حمایت‌های مالی اشاره کرد که در این زمینه معافیت مالیاتی و همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌ها مانند تسهیلات ساخت بار اول در دستور کار قرار گرفته است و در آئین نامه به شرکت‌ها اجازه داده می‌شود بدون مناقصه و بدون تشریفات یک شرکت فناوری بتواند بدون قرارداد امضا کند که اگر این تجهیز پاسخ داد در مناقصات مربوطه عرضه می‌شود.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: به منظور ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در بند «ط» تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبار خوبی پیش‌بینی شده است. ضمن آنکه فعالیت‌ها و پیشبرد اقدامات شرکت‌های دانش‎ بنیان در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲، مقرر شده است که مسائل و چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان به صورت ویژه بررسی و در جلسات هفتگی مطرح شوند.
وی یادآور شد: صنعت آب و برق صنعت پرافتخاری است که از ابتدای انقلاب تاکنون دستاوردهای ارزنده‌ای را کسب کرده و شاخصه‌های ارزشمندی را در مقایسه با کشورهای همسایه و نیز سایر کشورهای توسعه یافته در این صنعت از آن خود کرده است.

به گفته محرابیان، انتقال تکنولوژی صنعت آب و برق ایران به سایر کشورهای توسعه یافته جزئی از این افتخارات است.