مقامات جمهوری خلق دونتسک در مرکز مشترک همکاری و کنترل مسائل مرتبط با جنگ اوکراین می‌گویند که از آغاز تشدید تنش‌ها در دونباس، حدود ۴هزار و ۵۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مرکز مشترک همکاری و کنترل مسائل مرتبط با جنگ اوکراین با ارائه آماری، اعلام کرد که از آغاز تشدید تنش‌ها در منطقه دونباس در ۱۷ فوریه ۲۰۲۲(۲۸ بهمن ۱۴۰۰)، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ غیرنظامی جان خود را در این منطقه از دست داده‌اند.

این مرکز با ارائه این آمار نوشت: در جریان ۳۸۲ روز تشدید تنش، ۶۷۴ غیرنظامی شامل ۲۷ کودک در اراضی داخل منطقه‌ای که پیش از آغاز عملیات نظامی مرزبندی شده بود، کشته شدند. پس از آزادسازی این اراضی، ۳ هزار و ۷۷۹ غیرنظامی شامل ۱۰۶ کودک جان خود را از دست دادند. در مجموع ۴ هزار و ۴۵۳ نفر از جمله ۱۳۳ کودک جان باخته‌اند.

شرایط خط مقدم جبهه در دونباس، صبح ۱۷ فوریه تشدید شد. بمباران شدید ارتش اوکراین به کشته شدن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی منطقه انجامید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و معاهده‌های دوستی و همکاری و کمک دوجانبه بین سران این مناطق و مسکو به امضا رسید.

پوتین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) به درخواست سران جمهوری‌های دونباس، دستور آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد. جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپروژیا و خرسون از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار و اکثریت رای‌دهندگان با الحاق این مناطق به روسیه موافقت کردند.