کرمانشاه- پس از ماجرای رقص گردشگران زن در محوطه تاریخی بیستون و هنجارشکنی‌ در طاقبستان، ۲روز پیش بار دیگر هنجارشکنان از غفلت متولیان فرهنگی در پارک حاشیه طاقبستان سوءاستفاده کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تاریخ را که ورق می‌زنیم روایات متعددی را برای دروازه نجف و دروازه کربلا خواندن کرمانشاه می‌بینیم، یکی از علت‌های این نام‌گذاری مهمان نوازی مردم کرمانشاه از زائران علوی و حسینی بوده که همچنان ادامه دارد و با رونق استقبال از زیارت امام حسین (ع) در اربعین حسینی در سال‌های گذشته و وضعیت جغرافیایی کرمانشاه برای عبور بیش از ۷۰ درصد زائران اربعین از این استان و شهر، کرمانشاه شهره به «دروازه کربلا» شده است.

در نخستین روزهای نوروز ۱۴۰۲ تصاویری از هنجارشکنی در محوطه طاقبستان کرمانشاه و سپس رقص گردشگران خانم در محوطه تاریخی بیستون منتشر شد که واکنش مردم و همچنین اعتراض امام جمعه کرمانشاه را به همراه داشت.

اما آنچه در پس این هنجارشکنی‌ها به چشم می‌آید تداوم اقدامات قبح‌شکنانه در محوطه‌های تاریخی استان است که بدون هیچ نظارتی دوباره و چندباره تکرار شده و تصاویر متعددی از قبح‌شکنان محوطه طاقبستان و بیستون در فضای مجازی منتشر شده است.

از آنجا که ممکن است عده‌ای به منظور قبح شکنی در افکار عمومی، اقدام به تهیه و توزیع این تصاویر کرده باشند، ضرورت بررسی دقیق ماجرا توسط نهادهای نظارتی در این وجود دارد.

کارهای خلاف شرع و عرف به بهانه ایجاد شادی نباید در اماکن تاریخی کرمانشاه انجام بگیرد

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در تذکری جدی به سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در دیدار نوروزی سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: تذکر و هشدار می‌دهم کارهای خلاف شرع اسلام، اخلاق و عرف زندگی مردم به بهانه ایجاد شادی نباید در اماکن تاریخی استان کرمانشاه انجام بگیرد.

وی افزود: ما با حضور مردم عزیز و میهمانان گرامی در آثار تاریخی و دیدنی مخالف نیستیم زیرا توجه به میراث فرهنگی، آثار تاریخی، مراکز گردشگری و برنامه‌های فرهنگی موجب رونق اقتصادی در استان و آشنایی بیشتر مردم نقاط مختلف کشور با ظرفیت‌های بالای گردشگری استان می‌شود.

امام جمعه کرمانشاه تصریح کرد: تذکر و هشدار می‌دهم کارهای خلاف شرع اسلام، اخلاق و عرف به بهانه ایجاد شادی نباید انجام بگیرد و همه مسئولان مرتبط موظف هستند در این راستا اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی با اشاره به وجود آثار باستانی متعدد همچون منطقه تاریخی طاق بستان، محوطه جهانی بیستون، تکیه معاون الملک، غار قوری قلعه و… که بازدید از آنها میهمانان نقاط مختلف کشور و حتی گردشگران از سایر کشورها جذاب است، خاطر نشان کرد: ما نه تنها مخالف توجه درست و اصولی به این بخش نیستیم بلکه همواره توجه به توسعه گردشگری را مورد تاکید قرار داده‌ایم، زیرا که توجه به آثار باستانی می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و رونق گردشگری شود و برای تحقق این امر باید وضعیت فعلی این اماکن ساماندهی شود و این رسالت اصلی میراث فرهنگی است.

با هنجار شکنانی که نسبت به ارزش‌ها بی حرمتی می‌کنند قاطعانه برخورد شود

همچنین امام جمعه کرمانشاه در دیدار نوروزی با رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه بر حفظ ارزش‌های اسلامی تأکید کرد.

وی افزود: با هنجار شکنانی که نسبت به ارزش‌ها بی حرمتی می‌کنند قاطعانه برخورد شود و اجازه ندهید دل مؤمنین و خانواده معظم شهدا به درد آید، زیرا موضوع حجاب هم فریضه الهی است و هم به عنوان قانون مطالبه عموم مردم متدین و انقلابی است.

امام جمعه کرمانشاه تصریح کرد: فریضه حجاب موضوعی است که اجرای آن درخواست قاطبه مردم است و با گروه اندکی هنجارشکن که قصد مسموم نمودن فضای معنوی شهر خصوصاً در ماه مبارک رمضان را دارند باید به صورت قاطع برخورد شود.

علما بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری بر این باورند، زنِ با شرف و با استعداد ایرانی با حجاب اسلامی یکی از بزرگترین و مهمترین ضربه‌ها را به ادعاها و دروغ‌های تمدن غربی زده و در بیش از چهل سال گذشته در میدان‌های مختلف موفق و اثرگذار بوده است و همواره با رعایت حجاب خود خار چشم دشمنان خواهند بود.

پیگیری برای برخورد قانونی با عوامل و مسببان ناهنجاری بیستون

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز پس از تذکر امام جمعه کرمانشاه در خصوص انتشار تصاویر هنجارشکنانه در سایت جهانی بیستون، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: در خصوص انتشار تصاویری از هنجار شکنی عده‌ای گردشگر در زمان اجرای برنامه‌های جشنواره نوروزی بیستون در فضای مجازی استان به عرض می‌رساند با توجه به اینکه برگزاری مراسم نوروزگاه سایت جهانی بیستون امسال کاملاً به بخش خصوصی واگذار شده است، متأسفانه در زمان اجرای بخشی از برنامه چند نفر از گردشگران اقدام به رفتارهای هنجار شکنانه نموده‌اند که با تذکر جدی به عوامل اجرایی بلافاصله با دستور سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تمامی برنامه‌های جشن در مجموعه کنسل و تعطیل گردید.

همچنین در این راستا پیگیری برای برخورد قانونی با عوامل و مسببان این ناهنجاری در دست اقدام واحد حقوقی این اداره‌کل قرار دارد.

اما به فاصله چند ساعت از انتشار این بیانیه، بیانیه مذکور از سایت میراث فرهنگی کرمانشاه حذف و یک توضیح مختصر جایگزین آن شد، که گفته می‌شود این تغییر موضع، احتمالاً به دلیل فشار وزارت میزاث فرهنگی. صنایع دستی و گردشگری بوده است.

در این توضیح آمده است که: در حین اجرای برنامه گروه هنری مورد تأیید پایگاه، ۴ نفر از گردشگران به صورت خودسر روی جایگاه رفته و اقدام به پایکوبی می‌کنند که در کم‌تر از ۳۰ ثانیه این موضوع توسط مسؤولان برگزاری برنامه رصد شده و متوقف می‌شود. با این حال، انتشار ویدئوی ۱۴ ثانیه‌ای از این اتفاق در فضای مجازی باعث ایجاد سوءتفاهم در افکار عمومی مردم متدین کرمانشاه شده است.

این پایگاه ضمن اطمینان به حساسیت تمامی کارکنان پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی نسبت به موازین شرعی، به اطلاع می‌رساند این اتفاق در بین روزانه ۵ هزار گردشگر ورودی به این مجموعه و برنامه‌های متعدد مذهبی، فرهنگی و تفریحی در نوروز غیرقابل پیش‌بینی بوده و به محض مشاهده، کنترل شده است.

این توضیحات در حالی است که تکرار چندباره رقص گردشگران زن در این محوطه و هنجارشکنی‌های نامتعارف بارها انجام گرفته که با توجه به فیلم‌های منتشر شده موجب نارضایتی مردم کرمانشاه شده است.

عزم قبح‌شکنان برای ادامه هنجارشکنی در سایه عدم برخورد بازدارنده

اما ۲روز پیش در پارک حاشیه محوطه تاریخی طاقبستان، آوازه خوانی یک زن با پوششی هنجارشکنانه و نوازندگی چند جوان دیگر، نشان دهنده تکرار این رفتار و عدم مدیریت توسط مسؤولان مربوطه است.

به گفته مسئولین میراث فرهنگی استان کرمانشاه اتفاق روز گذشته خارج از محوطه زیر نظر مجموعه میراث فرهنگی رخ داده است، که در این صورت به نظر می‌رسد شهرداری کرمانشاه متولی مکان برگزاری این هنجارشکنی بوده و باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشد.

ولنگاری و غفلت مکرر متولیان این جسارت را به هنجارشکنان داده که در سایه عدم برخورد بازدارنده قبح شکنی را ادامه دهند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید