گناوه- امام جمعه گناوه گفت: سرمایه اجتماعی با حضور بیشتر مسئولان بین مردم، شفاف سازی های معقول و لازم، پاسخگویی به موقع، اطلاع رسانی و روایت گری به هنگام، در جامعه احیا و افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گناوه با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در سی و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی، «ایمان» و «امید» را به عنوان ۲ قدرت نرم افزاری امام راحل (ره) اشاره فرمودند که با این ۲ قدرت توانست تحولی را در کشور، منطقه اسلامی و جهان ایجاد کند و این دو عنصر می‌تواند ما را برای ادامه راه امام راحل بیشتر امیدوار کند.

امنیت، کارآمدی و اعتماد اجتماعی به عنوان سه ضلع امید آفرینی

امام جمعه گناوه با بیان اینکه امید به آینده از مهمترین موارد امروز در جامعه است افزود: ابعاد سه گانه امنیت، کارآمدی و اعتماد اجتماعی به عنوان سه ضلع امید آفرینی است که در ایجاد امید تأثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به ارتباط امید و امنیت در جامعه یادآور شد: جامعه‌ای که احساس امنیت در آن وجود نداشته باشد نمی‌تواند نسبت به آینده امیدوار باشد و هر کجا احساس امنیت باشد در آنجا امیدواری نیز وجود دارد.

کارآمدی در عمل به گفتار امامین انقلاب

حجت الاسلام رکنی حسینی با بیان اهمیت ارتباط کارآمدی و امید در جامعه به عنوان مؤلفه دوم در امید آفرینی اضافه کرد: نظام مقدس اسلامی طی بیش از ۴۳ سال از عمر پربرکت خود در مقابل همه حوادث و وقایع مختلف و متنوع در عرصه‌های گوناگون به اثبات رسانده که، نظامی کارآمد در عرصه‌های مختلف است ولی مراتب قوت و ضعف در این کارآمدی وجود دارد.

امام جمعه گناوه گفت: هر کجا که گفتار امامین انقلاب را انجام داده و جامه عمل پوشانده‌ایم، کارآمدی نظام اسلامی در آن می‌درخشد و هر کجا نتوانستیم این گفتار را عمل کنیم و از آن فاصله گرفتیم، کارآمدی ضعیف بوده است.

وی گفت: اگر چه دولت تلاش‌های زیادی برای امیدآفرینی بین مردم دارد اما در بسیاری از بخش‌ها از جمله معیشت، کسب و کار، اشتغال و تولید گرفتار رنج‌ها و سختی‌هایی هستیم که باعث رنجش خاطر مردم می‌شود و لذا کارآمدی نقش مهمی در امیدآفرینی در جامعه دارد.

امام جمعه گناوه با بیان نقش اعتماد اجتماعی در مسیر ارتقا سرمایه‌های اجتماعی و امید آفرینی گفت: ما مؤلفه‌های اجتناب ناپذیر در رابطه با امیدآفرینی در مسائل اجتماعی داریم و اگر روزی این اعتماد و سرمایه اجتماعی آسیب ببیند در آن جامعه امیدآفرینی معنایی ندارد.

وی اضافه کرد: اعتماد به مردم و مردم محوری، پذیرش خطاها و اشتباهات و محرم دانستن مردم باعث می‌شود که اعتماد و سرمایه اجتماعی در جامعه احیا شود و سیره امامین انقلاب نیز این است که قدر این سرمایه اجتماعی را بدانیم.

حجت الاسلام رکنی حسینی ادامه داد: اگر روزی بین حاکمیت و جامعه فاصله افتاد و مردم نسبت به حاکمیت اعتماد و سرمایه اجتماعی را از دست دادند، امید آفرینی در جامعه معنایی ندارد.

وی با اشاره به شرایط حفظ سرمایه اجتماعی در جامعه گفت: سرمایه اجتماعی با حضور بیشتر مسئولان بین مردم، شفاف سازی های معقول و لازم، پاسخگویی به موقع، اطلاع رسانی و روایت گری به هنگام در جامعه احیا و افزایش می‌یابد.

رونمایی از موشک فراصوت به همت دانشمندان جوان کشور

امام جمعه گناوه با اشاره به رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» در کشور ادامه داد: این رونمایی باعث سرگیجه گرفتن صهیونیست‌ها و تحیر و شگفتی جهان شد و یکی از دستاوردهای مهم و افتخارات ارزنده جمهوری اسلامی است.

وی گفت: تاکنون تنها سه کشور چین، روسیه و آمریکا دارای موشک فراصوت بودند که به همت جوانان و دانشمندان جوان کشور ایران چهارمین کشور جهان دارای این موشک شده است.

حجت الاسلام رکنی حسینی ادامه داد: تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان علیه نظام اسلامی و ملت ایران به دلیل امید آفرینی جوانان و دانشمندان در جامعه است.

وی بیان کرد: باید تلاش کرد در همه عرصه‌ها از شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت کشور و جوانان و متخصصان داخلی استفاده کرد و مشکلات را حل کرد.