کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ونزوئلا در راستای همکاری فناورانه دو کشور راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران با «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بولیواری ونزوئلا» تفاهم نامه همکاری منعقد کردند.

این تفاهم نامه بین گابریلا خمینس رامیرز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ونزوئلا و دکتر امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری امضا شد.

هدف این تفاهم‌نامه ایجاد «مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران- ونزوئلا» و طراحی یک چهارچوب همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری بر مبنای برابری، احترام متقابل و منفعت مشترک است.

تسهیل تبادلات دانش و فناوری، تحقیق و توسعه مشترک، توسعه بازار و تولید مشترک در ونزوئلا، همکاری متقابل در پارک‌های فناوری، برنامه¬های ویژه برای آموزش و تقویت استعدادهای ملی، رشد پروژه‌های علمی، سرمایه گذاری‌های مخاطره پذیر مبتنی بر فناوری از اهداف مشترک بین دو کشور در مرکز نوآوری و فناوری ایران و ونزوئلا به شمار می‌رود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ هوش مصنوعی و مکاترونیک؛ پزشکی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی؛ فناوری زیستی؛ فناوری نانو؛ محیط زیست؛ فناوری حمل و نقل؛ صنعت نفت و گاز؛ سرمایه گذاری روی شرکت‌های دانش بنیان؛ سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان؛ داروهای هسته‌ای؛ رادیولوژی؛ نهادهای زیستی زمینه‌های همکاری دو کشور هستند.

در راستای برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی روند اجرایی‌سازی فعالیت‌های این تفاهم‌نامه کمیته مشترک برای همکاری‌های علمی و فناوری تشکیل می‌شود.

وظیفه کمیته مشترک، ایجاد شرایط سازمانی، حقوقی، فنی و مالی لازم برای عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه است. کمیته مشترک پروپوزال طرح‌ها را آماده خواهد کرد و بر هماهنگی جهت اجرای این تفاهم‌نامه و نظارت بر اجرای آن اهتمام خواهد ورزید.

کمیته مشترک می‌تواند جلسات خود را به طور متناوب در جمهوری بولیواری ونزوئلا یا جمهوری اسلامی ایران یا به صورت مجازی برگزار کند.