هوش مصنوعی (Artificial intelligence) هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند. این فناوری در موتورهای جستجوی پیشرفتهٔ وب مثل گوگل، سامانه توصیه‌گر که توسط یوتیوب، آمازون و نتفلیکس استفاده شده‌اند، فهم زبان انسان‌ها همچون سیری و آمازون الکسا، خودروهای خودران مثل تسلا، هوش مصنوعی مولد یا خلاقیت محاسباتی مثل چت‌جی‌پی‌تی یا تولید اثر هنری مانند دال-ئی و میدجرنی، تصمیم‌گیری خودکار و رقابت در بالاترین سطوح سامانه‌های بازی استراتژیک کاربرد دارد.

امروزه هوش مصنوعی دیگر پدیده ای خاص و کاربردهای آن محدود به متخصصان و کشورهای پیشرفته نیست. این فناوری که تحت عنوان فناوری قرن یا انقلاب فناوری نیز از آن یاد می کنند، رفته رفته در زندگی روزمره نیز جای خود را باز کرده و بسیاری از فعالیتهای روزانه با آن گره خورده است.

در ماههای اخیر و با فراگیر شدن هوش مولد «چت‌جی‌پی‌تی»، بیم و امیدها از این پدیده بیشتر شده است چراکه هر چه کاربردهای آن بیشتر و زندگی با وجود آن آسان تر می شود، ترس از وجود و بروز آن نیز در میان جوامع و دولت ها بیشتر می شود.

از بین رفتن برخی مشاغل و حریم خصوصی، افزایش دیپ فیک و اخبار جعلی، بحران بدافزارها، تولید سلاح های خودکار و تروریسم هوش مصنوعی تنها برخی از تهدیدات این فناوری است که در کنار فرصت های بیشمار، دولتها و سازمانهای بین المللی را بر آن داشته تا در برابر آن حکمرانی جدیدی را اعمال کنند.