محمود احمدی نژاد با بیان اینکه بسیاری از مناسبات جهانی تحت فشار و زورگویی برخی قدرتها از عدالت فاصله گرفته تاکید کرد: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل نیز بر اساس عدالت پی ریزی نشده و شیوه حاکم بر این شورا نمادی از بی عدالتی است که آثار آن فراگیر و جهانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه اولین اجلاس روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی، اساس قضا را بر عدالت خواند و گفت : قضا پاسداری از عدالت را عهده دار است و عدالت منحصر به تشریع نیست بلکه اساس تکوین نیز است.

وی افزود : عدالت در تکوین، بنیان عدالت در تشریع است. وقتی جهان بر اساس عدالت خلق شده چگونه می توان بدون عدالت در روابط اجتماعی و انسانی زندگی کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رسالت پیامبران بر پایه عدل است خاطرنشان کرد : همه بشریت در پرتو بیانات و کتاب و میزان مامور به اقامه قسط است. پیامبر ما که اسوه است نیز مامور به قسط است، بنابراین هم در کلام و هم در فلسفه ضرورت اقامه قسط و عدل روشن است و انحراف از عدل و قسط انحراف از صراط مستقیم و انحراف از مسیر ربوبیت و افتادن به دام شیاطین است.

احمدی نژاد تاکید کرد :  آنگاه که حقی تضعیف شده با حکم قاضی به صاحب آن مسترد شود امنیت و آرامش فراگیر می شود و فرصت تعالی و تکامل برای انسانها فراهم می شود.

وی افزود : اجرای احکام الهی تضمین حیات بشری است. حیاتی که خداوند به آن اشاره می کند مملو از نور و رحمت و عشق و تکامل است. اینها همه میوه درخت عدالت است. اگر عدالت باشد دشمنی باقی نمی ماند و جامعه، جامعه عدل، دوستی و رحمت خواهد بود و در آن کرامت انسانها حفظ می شود و دلیلی بر عصیان باقی نمی ماند و امور جامعه به صلاح می شود.

رئیس جمهور بی عدالتی و تبعیض را کلید مفاسد خواند و یاد آور شد : تمام تاریخ بشر و وضع موجود عالم بر این واقعیت گواهی می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد : بسیاری از مناسبات جهانی تحت فشار و زورگویی برخی قدرتها از عدالت فاصله گرفته است. قدرتهایی که هیچ تعهدی به میزان حق ندارند و برای آنان میزان، منافع آنان است و هیچ ارزشی برای حقوق دیگران قائل نیستند حتی به قوانین ساخته خود پایبندی نشان نمی دهند.

احمدی نژاد تاکید کرد : متاسفانه شورای سازمان ملل نیز بر اساس عدالت پی ریزی نشده و شیوه حاکم بر این شورا نمادی از بی عدالتی است که آثار آن فراگیر و جهانی است.

رئیس جمهور افزود : در این سازمان برخی از اعضای دارای حق ویژه، خود قاضی، شاکی، دادستان و مجری حکم هستند و در برابر شکایت از خود در مقام قاضی  و از مسئولیت کامل برخوردارند.

وی اظهار داشت : نتیجه چنین وضعی را باید در عراق و فلسطین و جای جای جهان مشاهده کرد. هزاران هزار کشته، مجروح و آواره، سرزمینها اشغال شده، حقوق مردم تضعیف شده و کرامت انسانی پایمال می گردد. فضای تهدید زندگی را به کام جهانیان  تلخ می کند و مسیر کمال انسانی با موانع سنگین مواجه می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اشغالگران و جنایتکاران به هیچ مرجعی پاسخگو نیستند، خاطر نشان کرد : بدیهی است که اگر زورگویی جانشین عدالت شود اجرای هیچ قانونی تضمین نمی شود.

وی گفت : امروز جهان بیش از هر زمان دیگری تشنه عدالت است . با آنکه بشریت جز در دوران بسیار کوتاه طعم عدالت را نچشیده اما بر مبنای فطرت عدالت خواهی خود خواهان اجرای عدالت است .

احمدی نژاد خطاب به روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی یاد آور شد : بدانید اراده الهی محقق خواهد شد و عدل سراسر جهان بشری را پر خواهد کرد. این وعده الهی است و وعده الهی تخلف ناپذیر است.

رئیس جمهور افزود : غلبه خداوند، غلبه عدالت بر جهان است و صالحان در برپایی عدالت در جهان نقش اساسی دارند. شما مامور و نماد عدالت خواهی در امر قضا هستید که از بالاترین امور عالم و تضمین حقوق عامه و خاصه است.

وی افزود : نقش شما در برپایی عدالت کم نظیر است. دادگستریها و محاکم می توانند شیرینی عدالت را به صاحبان حق و جامعه اسلامی بکشانند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید الگوی پاکی، تقوا و صلاح باشد پیشنهاداتی به اجلاس روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی مطرح کرد. 

وی تشکیل دادگاههای صالح بین دول اسلامی برای رفع و حل و فصل دعاوی را ضروری خواند و گفت : تشکیل این دادگاهها می تواند الگوی مناسبی از قضاوت عادلانه را در جهان به نمایش بگذارد و دول اسلامی را از مراجعه به غیر بی نیاز کند.

رئیس جمهور همچنین در پیشنهاد دیگری خواستار تنظیم برنامه هم اندیشی دائمی بین علما و قضات برجسته اسلامی برای بررسی شیوه های دادرسی شد و افزود : این برنامه می تواند محاکم را از تشتت رویه ها که بعضا باعث تفرقه می شود باز دارد.

احمدی نژاد تصریح کرد : تحقیق و بررسی دائم و مشترک برای کشف احکام الهی در موضوعات مبتلابه ضروری است.

وی همچنین در پیشنهاد دیگر خود برپایی دادگاه اسلامی بین المللی برای تعقیب و پیگیری مجرمان جهانی، متجاوزان به حقوق ملتها و جنایتکاران جنگی و دولتها و کسانی که بدون واهمه فضای زندگی بشری را به تهدید می کشانند را یک ضرورت خواند.

رئیس جمهور تاکید کرد : برای تحقق این پیشنهادات، تشکیل اتحادیه قوای قضائی و دادگستری کشورهای اسلامی می تواند بسیار راهگشا و آغاز مبارکی بر یک حرکت پرخیر و برکت باشد.

احمدی نژاد در ادامه گفت : به حکم وظیفه دینی و انسانی همه باید سهمی در برپایی عدالت جهان ایفا کنیم. بدون تردید مصلح کل و انسان کامل که فرزند پیامبر عظیم الشان است خواهد آمد و عدالت در جامعه بشری به طور کامل مستقر خواهد شد.