سنندج_ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: در کردستان ۲۱۵۸ فروشگاه خرد و ۱۱۹ فروشگاه زنجیره‌ای کالا برگ الکترونیکی و طرح فجرانه را به مردم ارایه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه جمعه در بازدید از فروشگاه‌های طرح کالا برگ الکترونیکی و طرح تشویقی فجرانه در سنندج در جریان روند خدمت‌رسانی این فروشگاه‌ها قرار گرفت و با بیان اینکه مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی بنام طرح «طرح» که از ۱۷ بهمن آغاز و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه دارد، به تبیین و تشریح جزئیات اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در استان پرداخت.

وی اظهار کرد: در این طرح مبلغ اعتبار خرید ۲۲۰ هزارتومان به ازای هر نفر برای دهک‌های یکم تا هفتم اختصاص یافته است.

پیشکاری در رابطه با این بازدیدها گفت: با توجه به استقبال خوب مردم استان از طرح کالابرگ الکترونیکی فجرانه و در راستای اجرای صحیح این طرح، بازدیدهای میدانی از فروشگاه‌های سطح استان در حال اجراست و خوشبختانه در هیچیک از مناطق صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت برای خرید کالابرگ مشاهده نشد و خریدهای مردمی بر اساس دستورالعمل این طرح انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان هدف از بازدید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های منتخب این طرح را نظارت مستقیم بر عرضه ۱۱ قلم محصول این طرح بیان کرد و افزود: توجیه متصدیان فروشگاه‌ها از نحوه فروش طرح کالابرگ فجرانه، میزان اعتبار و میزان وزنی کالاها، زمان اعتبار این طرح تا ۱۷ اردیبهشت و … از جمله اقدامات انجام شده در این بازدیدها بود.

پیشکاری گفت: نسبت به مرحله قبل طرح کالابرگ الکترونیکی میزان حمایت دولت از مبلغ ١٢٠ هزار تومان اعتبار تشویقی کالابرگی به ٢٢٠ هزار تومان افزایش یافته است و شرط خرید ٢٠٠ هزار تومانی نیز برای دریافت اعتبار خرید کالابرگی حذف شده است.

وی تصریح کرد: در این طرح ۱۱ قلم کالای اساسی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریز مغذی‌ها و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران شامل شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد قرمز با قیمت‌های مبنا سال ١۴٠١ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنا سال ١۴٠١ با قیمت روز ١۴٠٢ از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود.

پیشکاری با اشاره به اینکه، نرخ مصوب این اقلام ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ هزار تومان است که این یازده قلم به نرخ روز سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شوند؛ افزود: در این طرح مبلغ ۵۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان توسط شخص پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن یعنی ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان باقی مانده از محل اعتبار کالابرگ محاسبه می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: با شروع طرح کالابرگ الکترونیکی، قرارگاه استانی متشکل از معاونت اقتصادی استانداری، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در سطح استان و متناظر آن در شهرستان‌ها تشکیل شد و خوشبختانه با آغاز این طرح استقبال خوبی از سوی مردم و همچنین فروشگاه‌های عامل این طرح انجام شد.

پیشکاری راه‌اندازی این طرح را در راستای سیاست‌های رفاهی و حمایتی دولت عنوان کرد و گفت: بحث نیازهای افراد جامعه و دسترسی ارزان و آسان به سبد غذایی سالم و مقوی از اهداف راه‌اندازی این طرح است.

وی با بیان اینکه استفاده از یارانه کالابرگ الکترونیکی تا پایان هرماه امکانپذیر است، افزود: استفاده از یارانه برای خرید کالاهای اساسی سلیقه‌ای است و اجباری وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: اگر فرد یارانه بگیر تمایل داشته باشد یک ماه از این طرح استفاده کنند و ماه‌های دیگر یارانه خود را به صورت نقدی استفاده کند، خللی در دریافت یارانه به وجود نمی‌آید و سبب قطع یارانه نقدی نمی‌شود.

به گفته پیشکاری در استان کردستان ۲۱۵۸ فروشگاه خرد با ۲۱۸۹ صندوق و ۱۱۹ فروشگاه زنجیره‌ای با ۲۰۷ صندوق خدمات کالا برگ الکترونیکی و طرح فجرانه را به مردم ارائه می‌کنند.

گفتنی است؛ در این بازدید معاون امور اجتماعی اداره‌کل و رئیس اداره بیمه‌ای و آسیب‌های اجتماعی نیز حضور داشتند که در دو گروه مستقل به بازدید از فروشگاه‌های منتخب این طرح پرداختند.