معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: طرح رویداد ملی مدار در راستای حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش بنیان، اشتغال زا و روستایی است که کار خود را امروز آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری آغاز به کار طرح «رویداد ملی مدار» برگزار شد. سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: طرح رویداد ملی مدار در راستای حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش بنیان، اشتغال‌ زا و روستایی است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توجه به اقتصاد روستاها بوده که کلیدی‌ترین دلیل مهاجرت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۴ درصد از مساله مهاجرت به عوامل اقتصادی بر می‌گردد. عامل «آموزش» و مسائل «اقلیمی و طبیعی» از دیگر دلایل مهاجرت افراد از روستاها به شهرها و حاشیه شهرها است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه موضوع اقتصاد روستا موضوع کلان بوده که در دولت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف دیده شده در موضوع اقتصاد روستا تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه تولید است. به عنوان مثال، در بخش برق رسانی، آب رسانی و گازکشی آمار خوبی کشور کسب کرده است اما مثلاً در فعال سازی معادن، آبخیزداری و آبخوان داری با وجود تاکید، به لحاظ زیرساختی دچار چالش هستیم.

مدنی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی سیاست‌های اشتباه یادآور شد: طرح هادی برای ساماندهی وضعیت روستاها غالباً ضد اقتصاد بوده است یا سیاست‌هایی که در بخش خرید محصولات کشاورزی دنبال می‌شود و نحوه برخورد با دامدار خرد و… غیر سودده بوده و بهره‌وری را کاهش داده است.

وی ادامه داد: تبدیل روستاهای بالای ۵ هزار جمعیت که بعداً به ۳ هزار نفر هم رسید به شهر از دیگر سیاست‌های نادرستی بود که افراد عوارض شهری می‌پرداختند اما خدمات شهری دریافت نمی‌کردند.

مدنی تصریح کرد: ما سالانه عدد قابل توجهی برای اشتغالزایی هزینه می‌شود چقدر این هزینه کردها هدفمند جلو می‌رود؟ ما در طرح رویداد ملی مدار به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم و برای این امر ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع در دل روستاها جریان پیدا می‌کند.

وی گفت: ۵ هزار طرح در رویداد ملی مدار جمع‌آوری شده که ۲ هزار طرح تأیید اولیه را دریافت کرده‌اند. برای این بخش نیز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار با سود حدود ۶ درصد تخصیص داده شده که سرمایه‌ها هدفمند هزینه شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به آغاز طرح از امروز تاکید کرد: طرح‌هایی در رویداد ملی مدار حمایت می‌شود که اقتصادی باشد و مثلاً در کشت بهره‌وری را افزایش دهد. در حال حاضر چهره روستاها رو به پیری رفته و باید با حمایت از اشتغال جوانان و تحصیل کرده‌ها چهره روستاها جوان‌تر شود.

مدنی افزود: هدف گذاری ایجاد ۶ منظومه گلخانه‌ای با نگاه صادراتی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان کمک زیادی به کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس می‌کند. در حوزه فناوری، ۴۰ مساله اولویت دار از نگاه روستاییان شناسایی شده که از جمله برنامه‌هایی است که در طرح رویداد ملی مدار دنبال خواهد شد.