رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای گفت: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین ۱۲۷۷ روز به میانگین ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین تاجمیر ریاحی، رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای اظهار کرد: برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی این نهاد در سال ۱۳۷۲ تاکنون، نحوه دادرسی و تعیین مواعد رسیدگی به شکایات به موجب دستورالعملی که با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است؛ سامان‌دهی شد.

وی افزود: بر اساس این دستورالعمل مواعد طرح شکایت، رفع نقص و رسیدگی در مراجع دادخواهی و شعب هیأت‌ها مشخص شد، به گونه‌ای که نظام رابطه‌ای و چانه‌زنی برای طرح شکایات پایان یافت و قوانین و مقررات با ضوابط تعریف شده و یکسان برای همه جایگزین آن شد.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بر این اساس، با تعیین ضوابط و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، رسیدگی‌ها سریع‌تر، دقیق‌تر و شفاف‌تر خواهد شد.

تاجمیر ریاحی خاطرنشان کرد: رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای مستند به ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در دو مرحله انجام می‌شود، مرحله نخست، بررسی شکایات توسط دادرسان مالیاتی و اظهارنظر در خصوص مستند بودن شکایات به اسناد و مدارک قابل قبول و مرحله دوم رسیدگی به شکایات در شعب هیأت‌های مستشاری مالیاتی پس از موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی است.

وی توضیح داد: میانگین مدت زمان رسیدگی در مرحله نخست توسط دادرسان در کل کشور حدود ۵۴۷ روز بود که با اجرای طرح تحولی امروز به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده و میانگین زمان رسیدگی در شعب هیأت‌های مستشاری مالیاتی که قبلاً ۷۳۰ روز بود به ۳۶۵ روز کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای متذکر شد: هدف‌گذاری نهایی ما برای میانگین رسیدگی به شکایات در این مرکز حدود ۶ ماه یعنی ۱۸۰ روز است.

تاجمیر ریاحی اضافه کرد: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین ۱۲۷۷ روز به میانگین ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ است که با تأکیدات وزیر امور اقتصادی و دارایی در تهران و شعب آن در استان‌ها در حال شکل گرفتن است.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی بیان کرد: به زودی شاهد رونمایی از سامانه جدید دادما (دادخواهی مالیاتی) که با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در حال تکمیل بوده و مراحل نهایی آن را سپری می‌کند، خواهیم بود.

تاجمیر ریاحی توضیح جزئیات این طرح بزرگ را به زمان رونمایی از این سامانه موکول کرد.