اصفهان -جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برنامه‌ریزی اقتصادی و توسعه محور باید مبتنی بر زیست بوم فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد هاشمی بعدازظهر پنجشنبه در آئین بزرگداشت روز گل محمدی و گلاب و رونمایی از نخستین عطر ایرانی بر پایه رایحه گل محمدی اظهار کرد: نام‌گذاری روزها فقط هدف فرهنگی ندارد بلکه بر این باوریم که این اقدام در مناطق مختلف کشور و به ویژه کاشان در خصوص گل محمدی و بازتولید فرآورده‌های این محصول با استفاده از فناوری می‌تواند نسبت به حل مشکلات تولید و اشتغال کمک کند.

وی افزود: حتماً ما با سنت و داشته‌هایمان می‌توانیم فقر را ریشه کن کنیم، این مسأله همان تحقق ماهیت عدالت فرهنگی و به نوعی برنامه‌ریزی اقتصادی مبتنی بر زیست بوم فرهنگی است.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر همین داشته‌ها را تبدیل به برنامه‌ها و راهبردهای توسعه و رشد می‌کردیم و نه مشکلات زیست محیطی فعلی را داشتیم و نه این میزان مهاجرت از روستاها به شهرها را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مردم کاشان در گذشته با استفاده از ظرفیت باغات و پارچه بافی روزگار می‌گذراندند، ادامه داد: ریشه فقر، تورم، مهاجرت و … را باید در برنامه ریزی توسعه جست‌وجو کرد و نباید آدرس غلط دهیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر الگوی برنامه ریزی توسعه فرهنگ پایه بود، اگر شهرداری، استانداری، فرمانداری و نظام صنعتی بر پایه فرهنگ بود ما مشکلات امروز را نداشتیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی گفت: برای مثال زری دوزی کاشان علاوه بر اشتغالزایی خوب، درآمدزایی بالایی دارد به گونه‌ای که هر متر آن در کاشان ۲۵۰ میلیون تومان، در تهران ۴۰۰ میلیون تومان و در خارج از کشور هزاران دلار به فروش می‌رسد.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ عامل تحولات بزرگ در همه زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی است، ابراز کرد: ما این رسالت را در شورای فرهنگ عمومی دنبال خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده آئین گلابگیری کاشان به عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت شود.