اراک-عضو کمیته فنی شیرجه کشور گفت: ورزشکاران شیرجه مرکزی در مسابقات کاپ آزاد جهان، ۶ مدال کسب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، پویان گودرزی عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه شیرجه را یکی از دشوارترین رشته‌های ورزشی دانست و اظهار کرد: این رشته ورزشی از سال ۷۹ در استان مرکزی کلید خورد و با توجه به استعدادهای موجود، فعالیت رشته در استان به کمک یک مربی چینی آغاز شده و سپس با انجام استعدادیابی، این رشته ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: با وجود کمبود امکانات، رشته ورزشی شیرجه در استان مرکزی با قدرت ظاهر شده و در حال حاضر همواره جایگاه ۳ یا ۴ کشور در تمام رده‌های سنی را به خود اختصاص داده و در استان تمام ظرفیت‌ها برای پشتوانه‌سازی این رشته ورزشی به کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ورزشکاران شیرجه جزو هنرمندترین ورزشکاران هستند و این رشته تلفیقی از ورزش و هنر است، افزود: ورزشکاران شیرجه به نوعی حرکات ژیمناستیک را در آب اجرا کرده و تمام فاکتورها را باید برای موفق شدن داشته باشند.

فعالیت ۴۰ ورزشکار در رشته ورزشی شیرجه

گودرزی با اشاره به فعالیت ۴۰ ورزشکار این رشته در استان مرکزی، تصریح کرد: در استان مرکزی استعدادهای خوبی شناسایی شده و برخی ورزشکاران در مسابقات قهرمانی شرکت می‌کنند و این رشته تنها آموزشی نیست.

وی با اشاره به بازگشایی استخر ماشین‌سازی در چند ماه اخیر، گفت: سال‌های گذشته در شرایط کرونا و پیش از آن استخری در اختیار نداشتیم و تمرینات در مجموعه پنجم مرداد در سالن شیرجه انجام می‌گرفت اما با این وجود ورزشکاران این رشته در تمام مسابقات، لیگ‌ها و مسابقات لیگ برتر، تیم ملی شرکت کرده و صاحب عنوان شدند.

گودرزی بیان کرد: در مسابقات استعدادهای برتر که اهمیت بالایی برای اداره کل تربیت بدنی دارد ورزشکاران رشته ورزشی شیرجه توانستند در ۲ سال گذشته ۷ مدال کسب کنند.

وی ادامه داد: این رشته در استان مرکزی برای همه رده‌های سنی فعال بوده و کمیته شیرجه این استان در بین تمامی شهرهای کشور فعال‌ترین کمیته و از بزرگترین قطب‌های شیرجه ایران شناخته شده است.

رئیس کمیته فنی شیرجه استان مرکزی و عضو کمیته فنی شیرجه کشور افزود: در مسابقات انتخابی تیم ملی علیرضا صباغی در مسابقات کاپ اوراسیا رتبه پنجم را کسب کرد و در جمع فینالیست‌ها قرار گرفت.

گودرزی گفت: همچنین در مسابقات کاپ آزاد جهان در کشور امارات، نیز ۶ مدال توسط ورزشکاران استان مرکزی کسب شد.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری برای این ورزش اظهار کرد: در حال حاضر نیاز به پشتوانه‌سازی داریم تا ورزشکاران این مسیر را با همت و تلاش بیشتری دنبال کنند و باید اذعان داشت که اکنون به دنبال استعدادیابی در مدارس هستیم و از طرفی تبلیغات مجازی برای جذب ورزشکار نیز مورد توجه قرار دارد.

گودرزی تاکید کرد: استعدادیابی در این رشته ورزشی از سنین ۵ تا ۸ سال انجام می‌شود هر چند ممکن است فردی با سن بالاتر نیز به عنوان استعداد انتخاب شود اما اصول فنی در رده سنی ۵ تا ۸ سال است تا بتوان تمام فاکتورها را اجرا کرد.‌

استان مرکزی استعدادهای مناسبی در رشته شیرجه دارد

رئیس کمیته فنی شیرجه استان مرکزی و عضو کمیته فنی شیرجه کشور گفت: تمام کشورهای پیشرفته دنیا در این رشته سرمایه گذاری کرده و این ظرفیت در استان مرکزی نیز وجود دارد.

گودرزی تصریح کرد: به صورت تقریبی یک تا دو سال زمان نیاز است که ورزشکار به پایه قوی برسد و به مسابقات قهرمانی کشور ورود کند.

وی با اشاره به اینکه از سنین ۱۲ سال به بالا انتخابی تیم ملی و اعزام به خارج از کشور این رشته ورزشی انجام می‌شود، گفت: در مسابقات آسیایی که اسفندماه برگزار شد، یک ورزشکار ۱۶ ساله، ۵ مدال کسب کرد که اتفاق بزرگی است.

رئیس کمیته فنی شیرجه استان مرکزی و عضو کمیته فنی شیرجه کشور ادامه داد: استعدادهای زیادی در استان شناسایی شده اما آگاهی مردم از این رشته ورزشی محدود است و تلاش بر این است از طریق فضای مجازی این رشته شناسانده و استعدادهای بیشتری کشف شود.

گودرزی افزود: در سال‌های گذشته این رشته فاقد سالن و استخر مناسب بود اما ورزشکاران مبتدی می‌توانند از یک استخر پایه آغاز کرده و اکنون در شهرستان اراک این ورزشکاران فعالیت خوبی دارند.

وی عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است که ابتدا مردم این رشته بشناسند و بتوانیم در شهرستان‌ها مربی جذب کنیم و در صورت امکان این ورزش برای بانوان راه‌اندازی شود چرا که در اراک تخصصی‌ترین سالن شیرجه کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.