مشهد - خبرگزاری مهر: پیشنهاد خواهر خواندگی مشهد و کراکوو در نشست مشترک حوزه‌ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و دبیر اول و رایزن فرهنگی سفارت لهستان داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، سیدمحمدصادق مرکبی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ظهر امروز در این نشست اظهار داشت: امروزه زیست شهری و مدنی در جامعه، مقتضیات خاصی دارد و زیست بهینه مستلزم رعایت اصولی ویژه است.

وی افزود: ارتباط منطقی و اصولی در عرصه‌های مختلف زیستی، میتواند مکملی خوب و شفابخش برای رسیدن به محیط و شهری سالم باشد و در همین راستا، مبحث خواهر خواند‌گی میان شهرها و کشورها، دقیقا برخاسته از همین تئوری و تفکر است تا بدین‌وسیله تجربیات مثبت و کارآمد به اشتراک گذاشته شود.

مرکبی ادامه داد: معمولا در عرف بین‌الملل، بهانه‌ شیرین آغاز این خواهرخوانده‌گی را در حوزه‌ فرهنگ و هنر دنبال می‌کنند چرا که این‌ها انسانی‌ترین مقولات بشری است و بعد از ایجاد درکی متقابل و تأکید بر مشترکات، تبادل دیگر تجربیات و یافته‌ها در مسائل مختلف شهری در مراحل بعدی آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در بخشی دیگر از سخنانش به نقاط اشتراک و سابقه‌ ارتباطات فرهنگی ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از شهروندان لهستانی از زمان جنگ جهانی دوم، گذارشان به شهرهای مختلفت ایران افتاد و بیشتر از همه، مشهد و اصفهان، و مشهد طی سالیان متمادی، محل زندگی تعداد زیادی از لهستانی‌ها بود که اینجا را جای خوب و امنی برای زندگی یافته بودند.

وی افزود: ارتباطات شهر کراکوو به عنوان پایتخت فرهنگی لهستان و اروپا، با کشور ایران و شهر مشهد صرفا در محدوده اتفاقات تاریخی نیست.

مرکبی افزود: در چند سال اخیر چندین نمایشگاه از آثار هنرمندان ایرانی و لهستانی در دو کشور برگزار شده و هنرمندان دو طرف با آثار یک دیگر تا حدی آشنایند. حتی می‌گویند که اولین عکس‌های گرفته شده از شهر مشهد، توسط لهستانی‌ها انجام شده است.

وی افزود: امسال نیز در جشنواره‌ فیلم کوتاه، تعداد قابل توجهی اثر ازفیلم‌سازان لهستانی در بخشی ویژه برای مخاطبان ایرانی به نمایش درآمده است، و می‌توان امید داشت که با توجه به سوابق ذکر شده، در صورت اعلام خواهرخواندگی این دو شهر و با پیگیری زمینه‌های تعامل و همکاری آن‌ها با رویکرد بهره‌مندی از تجارب مثبت طرفین، بشود کارهای مشترک و مفیدی را انجام داد.

در ادامه "پیوتر بتلاجک" به عنوان دبیر اول سفارت لهستان در ایران از مهمان‌نوازی و علاقه‌مندی هنرمندان مشهدی به فرهنگ کشورش ابراز خوشحالی کرد و گفت: خرسندم که جمعی از هنرمندان مشهدی را می‌بینم، امیدوارم این دیدار به عمیق‌تر کردن ارتباطات فرهنگی فی‌مابین کمک کند.

رداسلاو پتلاک رایزن فرهنگی سفارت لهستان در ایران نیز اظهار داشت: تا به حال پنج سفر به شهر مشهد داشته‌ام و هر بار با استقبال گرم مشهدی‌ها  و هنرمندان مواجه شده‌ام.

وی گفت: مطلع هستم که هنرمندان ایرانی با هنرهای تصویری، فیلم، گرافیک و پوستر هنرمندان لهستانی آشنا هستند و امیدوارم این آشنایی‌ها به تبادلات فرهنگی گسترده‌تر بیانجامد.

وی در بخش پایانی سخنانش از شهرداری مشهد به خاطر پیگیری ارتباطات فرهنگی تشکر کرد.