یک کارشناس جنگلبانی کشور از کاهش 31 درصدی سطح پوشش جنگلهای کشور در 40 سال اخیر در اثر تخریب و قاچاق چوب، توسعه بی رویه اراضی کشاورزی، توسعه نیافتگی و ناپایدار بودن فعالیتهای عمرانی و ساخت و ساز ها خبر داد.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران با تایید علل این کاهش به خبرنگار مهر گفت: 40 سال پیش آمارها برآورد جنگلهای کشور را 18 میلیون هکتار نشان می دادند، اما امروز آمارها به 4/12 میلیون هکتار جنگل در کشور اشاره می کنند که کاهشی چشمگیر را نشان می دهد.

کاظم نصرتی با برشمردن مهمترین دلایل کاهش حجم جنگلهای کشور افزود: حتی نگاه کردن با چشم هم نشان می دهد که  سطح جنگلهای شمال کاهش تاسف باری پیدا کرده و مشخص است که توسعه نیافتگی و توسعه ناپایدار، شعار زدگی و استفاده بهینه نکردن از امکانات، تخریب به وسیله جستجوی معادن، قاچاق چوب و...از ابتدایی ترین علل کاهش جنگلهای کشور است.

این فعال محیط زیست رشد جمعیت انسانی از یک سو و رشد نکردن شیوه زندگی از سوی دیگر را یکی از علل تخریب جنگلها دانست و تاکید کرد: جمعیت زیاد شده  با این حال شیوه معیشت مردم تغییر نکرده، دامداری هنوز سنتی است، شیوه های غیر مکانیزه کشاورزی رواج بیشتری یافته و و مراتع و اراضی جوابگو نیست و در نتیجه جنگلها هم برای دست یابی به امکان بهتر تخریب می شوند.

رئیس جامعه جنگلبانی کشور با انتقاد از شعار زدگی در حوزه های محیط زیست گفت: شعار خودکفایی بدون دنبال کردن برنامه مدون می تواند ظرفیت آب و کشاورزی را متاثر کند و نتیجه این تاثیر تخریبهای گسترده در تغییر کاربری خاک است.

از سوی دیگر کارشناسی نبودن پروسه مکان یابای برای تاسیس شرکت ها و کارخانه های صنعتی و عمرانی و راهسازی خود بحرانی است که کاظم نصرتی از آن به عنوان یکی از علل تخریب جنگلها در نقاط مختلف جنگلی از آن نام برد، با این حال تفکر آزمندانه و ناعالمانه را در حوزه محیط زیست باعث نابودی و بروز فاجعه های پی در پی در کشور ارزیابی کرد.