رشت - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان چای کشور از بکارگیری آزمایشی دستگاه جدید برداشت برگ سبز چای در گیلان برای نخستین بار در ایران خبر داد.

علی  محرر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با هماهنگی سازمان چای کشور و تلاش جمعی از کارشناسان یک دستگاه جدید برگ چین در باغ یکی از باغداران پیشرو لاهیجان مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: در این برنامه ترویجی که معاون بهبود تولید چای، روسای ادارات توسعه باغات، بهبود فرآوری و استاندارد سازی و ترویج سازمان چای به اتفاق کارشناسانی از پژوهشکده فنی و مهندسی و نمایندگان اتحادیه چایکاران کشور حضور داشتند، دستگاه برداشت برگ سبز چای پس از ارائه آموزش لازم به کشاورز چایکار، آزمایش شد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: این دستگاه با باطری و ولتاژ ۱۲ ولت کار می کند و وزنی معادل 1.7 کیلوگرم دارد، دستگاه مزبور پس از شارژ باطری قادر است طی مدت شش تا هشت ساعت بیش از ۲۰۰ کیلوگرم برگ سبز برداشت کند.
 
وی افزود: پس از انجام این برنامه مقرر شد با تعداد دستگاههای بیشتر، آزمایش های دقیق تری از میزان برگ چیده شده، کیفیت برگها در مقایسه با ابزارهای فعلی مورد استفاده در باغهای چای در مناطق نمونه چایکاری به عمل آید.
 
محرر ادامه داد: سازمان چای کشور در برنامه بلند مدت خود در نظر دارد با ارائه فناوری های نوین در بخش تولید برگ سبز و چایسازی ضمن کاهش هزینه های تولید برای استاندارد سازی و بهینه کردن فعالیتها در این حوزه ها اقدام کند.