سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تاکید کرد که رفع چالش‌های فراروی تغذیه و ایمنی غذا در ایران بدون استراتژی های هماهنگ و تثبیت شده محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرج ناکوزی نماینده سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه (۱۴ اردیبهشت) ضمن اعلام دستاوردهای بیست و هفتمین جلسه گروه سلامت و همکاری های بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی ایران که با موضوع «تغذیه و سلامت، توصیه ها و پیامد های دومین کنفرانس بین المللی تغذیه (ICN۲) برای ایران» هفته گذشته برگزار شده بود، با پر اهمیت خواندن همکاری‌های میان بخشی در سطوح ملی و منطقه ای تصریح کرد: برنامه های مشترک میان فائو، سازمان جهانی بهداشت، صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و فرهنگستان علوم پزشکی ایران منجر به تقویت حمایت ها در خصوص مسئولیت پذیری بخش های مختلف نسبت به مقوله تغذیه، رژیم های غذایی سالم و ایمنی غذا در کنار ارتقاء رویکرد چند رشته ای و همکاری  فرا بخشی در این روند خواهد بود.

ناکوزی در جمع بندی نهایی بر این نکته تاکید کرد که پرداختن موثر به مشکلات ایمنی غذا بدون استراتژی تثبیت شده و هماهنگ که دربرگیرنده تمامی ذینفعان به ویژه تشکل‌های محلی و گروه‌های مصرف کنندگان باشد، امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: فائو در راستای رسالت جهانی خود مبنی بر اطمینان یافتن از تحقق امنیت غذایی و ارتقاء سطوح تغذیه  دوشادوش سازمان جهانی بهداشت برای مواجهه با چالش های متعدد ناشی از سوء تغذیه برای دستیابی به توسعه پایدار و جامع تلاش های بین المللی را در راستای تحقق سلامت هدایت می کند. فائو و سازمان جهانی بهداشت به صورت مشترک چارچوبی را برای گسترده تر کردن همکاری ها و گفتگو به منظور تحقق نظام های اثرگذار ایمنی غذا در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی فراهم ساخته اند.

همچنین جیهان طاویلا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران نیز در این رابطه تاکید کرد که سازمان متبوعش و فائو متعهد به اجرای اقدامات مشترک در خدمت برنامه های ملی هستند تا بخش‌های مختلف را در بهبود شرایط ایمنی غذا، تغذیه و ارتقاء رژیم های غذایی سالم به عنوان بخشی از برنامه هماهنگی که هدف آن پاسخگویی به مسائل فراروی سلامت کشور به روشی جامع است، یاری دهند.

براساس این گزارش بیست و هفتمین جلسه گروه سلامت و همکاری های بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی ایران با عنوان «تغذیه و سلامت، توصیه ها و پیامد های دومین کنفرانس بین المللی تغذیه (ICN۲) برای ایران» در محل فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار شد. در این جلسه مقامات عالی رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی در کنار جمع کثیری از کارشناسان علوم تغذیه کشور و نمایندگان فائو، سازمان جهانی بهداشت، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و برنامه عمران ملل متحد شرکت داشتند.

همچنین  فاطیما هاشم، کارشناس ارشد تغذیه و ایمنی غذا مستقر در دفتر منطقه ای فائو در خاور نزدیک و شمال آفریقا نیز از طریق ویدئو کنفرانس در مباحث مطرح شده در جلسه فوق شرکت داشت و مواردی از  توصیه های دومین کنفرانس بین المللی تغذیه که برای ایران از اهمیت بالایی برخودار است را برای شرکت کنندگان برشمرد.