دزفول - مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: با وجود تاسیس اداره گمرک در دزفول، متاسفانه تاکنون استقبال قابل توجهی از سوی صادرکنندگان و کشاورزان صورت نگرفته است.

احمد زارعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با پیگیری مسئولان دزفول از جمله فرماندار و نماینده، زیرساخت های صادرات و برندسازی در شهرستان دزفول شکل گرفته و در هفته گذشته نیز موفق به دریافت کد قرنطینه شدیم.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی کامل برای قرنطینه گیاهی در شهرستان دزفول وجود دارد تا محصولات کشاورزی به نام دزفول ثبت سفارش و صادر شوند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول تصریح کرد: متاسفانه در شهرستان دزفول افراد بازرگان که فرایند چند مرحله ای صادرات محصولات را انجام دهند نداریم و عمدتا محصولات با حضور واسطه بین تاجر و کشاورز رد وبدل می شود که تعداد این واسطه ها هم زیاد است.

زارعی با اشاره به ظرفیت وجود گمرگ در دزفول که در سال جاری تاسیس شده است، گفت: با وجود زیر ساخت برای صادرات ۳۰۰ هزار تن محصول صادراتی دزفول از گمرک این شهرستان، متاسفانه تاکنون استقبال و توجه چندانی به استفاده از گمرک توسط کشاورزان نشده است.

وی با بیان اینکه اداره گمرک دزفول برای کنترل بار، قرنطینه و سایر موارد هیچگونه محدودیت و تعطیلی ندارد، تاکید کرد: لازم است بخشداران، تشکل های کشاورزی و به ویژه سازمان نظام صنفی کشاورزان و صادرکنندگان را به سمت و سوی استفاده از ظرفیت گمرک هدایت کنند و تلاش کنند تا بتوان از این امتیاز بهره برد. 

کشت ۴۵۰۰ هکتار دانه های روغنی 

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در ادامه با بیان اینکه در راستای برنامه ترویج و توسعه کشت دانه های روغنی (کلزا)  بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کشت این محصول در دستور کار است، یادآور شد: در سال جاری تاکنون سه هزار هکتار از این میزان در شهرستان کشت شده ضمن اینکه این کشت تحت حمایت تشکیلات دولتی قرار گرفته و خرید آن تضمینی اعلام شده است. 

زارعی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای کشت هفت هزار هکتار چغندر قند در سال جاری گفت: به علت عدم همکاری برخی از کارخانه جات که به اجبار دولت در منطقه حضور دارند ما ناچار به کاهش این میزان و کشت تنها سه هزار و ۴۰۰ هکتار محصول استراتژیک چغندر قند شدیم. 

وی اضافه کرد: هر چند حمل و نقل و همزمانی برداشت محصول چغندر قند با محصولاتی چون گندم و صیفی جات باعث شده تا کاهش میزان کشت چغندر ضرری برای ما نداشته باشد.

زارعی یادآور شد: علاوه بر این کشاورزان چغندر کار دزفول از کارخانجات قند کشور گله مند هستند زیرا تاکنون کارخانه های قند شهرکرد۴۰درصد، اسلام آباد ۶۰ درصد و کارخانه های کرمانشاه بین۳۰ تا ۴۰ درصد مطالبات کشاورزان دزفول را پرداخت کرده اند و فقط کارخانه های همدان و قزوین همه مطالبات آنان را پرداخت کرده اند که امیدوار هستیم باپیگیری مسئولان مطالبات این کشاورزان پرداخت شود.