کرمان - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از پیشرفت ۴۰ درصدی مرمت یخدان های دوقلو و بازار تاریخی سیرجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان، غلامرضا فرخی با بیان اینکه یخدان های دوقلو و بازار تاریخی سیرجان از محل اعتبارات استانی در حال مرمت هستند، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون مرمت این دو بنای تاریخی ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تجدید اندود کاه گل مخروط پاچال و دیوار سایه انداز یخدان های دوقلو در این طرح مرمتی در حال انجام است، اظهار کرد: سقفهای آسیب دیده و بخشهایی از پشت بام راسته بازار، بازار تاریخی شهرستان سیرجان نیز در حال مرمت هستند.

فرخی با بیان اینکه بازار تاریخی سیرجان نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد، تصریح کرد: قدمت یخدان های دوقلو این شهرستان نیز به دوره قاجاریه برمی گردد.

وی تصریح کرد: استان کرمان دارای هفت هزار اثر شناخته شده، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۷ اثر ثبت جهانی است که امیدواریم بتوانیم با همکاری برخی از نهادها، دستگاهها و بخشهای خصوصی که علاقمند به مرمت بناهای تاریخی این خطه از کشورمان هستند، تعدادی از آنها را مرمت وجهت فعالیتهای گردشگری به بخش خصوصی واگذار کنیم.