سرپرست گروه اکتشاف غارهای ایران گفت: ۲۱ غارنورد از ایتالیا، فرانسه، لهستان و ارمنستان به همراه غارنوردان ایرانی به کرمانشاه رفتند و رتبه عمیق ترین غارهای ایران را جابه جا کردند.

یوسف سورنی نیا به خبرنگار مهر گفت: از چند سال قبل غارنوردان ایرانی و خارجی با هم در برنامه ای مشترک در جهت اکتشاف در مناطقی که غارهای دور از دسترس و بکر دارد، همکاری می کنند . این گروه ۵ شنبه هفته گذشته به ایران آمدند و توانستند در روزهای اخیر به غار قیژه لان رفته و بخش هایی از آن را که دور از دسترس بود کشف کنند.

وی گفت:  این غار تا امروز با ۴۵۰ متر عمق شناخته شده بود اما با همکاری غارنوردان ایرانی و خارجی عمق آن به ۶۴۰ متر رسید و توانست رتبه سوم عمیق ترین غارهای ایران را به دست بیاورد. با ادامه این اکتشاف احتمال اینکه عمق این غار بیشتر باشد هنوز وجود دارد.

سورنی نیا بیان کرد: بنابراین «جوجار» اولین غار عمیق ایران با ۱۳۰۰ متر عمق و دومین غار نیز «پرا» با ۷۵۰ متر عمق شناخته شده است.

وی افزود: گروه غارنوردی سورنا که ازاین غارنوردان خارجی برای آمدن به کرمانشاه دعوت کرد با انجمن غار و غارشناسی ایرانیان همکاری می کند. فعالیت این گروه از غارنوردان موجب شد تا دید غارنوردان خارجی نسبت به غارهای عمیق ایران تغییر کند.