۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۳

سرپرست گروه اکتشاف غارهای ایران به مهر خبر داد

رکورد عمیق ترین غارهای ایران جا به جا شد

رکورد عمیق ترین غارهای ایران جا به جا شد

سرپرست گروه اکتشاف غارهای ایران گفت: ۲۱ غارنورد از ایتالیا، فرانسه، لهستان و ارمنستان به همراه غارنوردان ایرانی به کرمانشاه رفتند و رتبه عمیق ترین غارهای ایران را جابه جا کردند.

یوسف سورنی نیا به خبرنگار مهر گفت: از چند سال قبل غارنوردان ایرانی و خارجی با هم در برنامه ای مشترک در جهت اکتشاف در مناطقی که غارهای دور از دسترس و بکر دارد، همکاری می کنند . این گروه ۵ شنبه هفته گذشته به ایران آمدند و توانستند در روزهای اخیر به غار قیژه لان رفته و بخش هایی از آن را که دور از دسترس بود کشف کنند.

وی گفت:  این غار تا امروز با ۴۵۰ متر عمق شناخته شده بود اما با همکاری غارنوردان ایرانی و خارجی عمق آن به ۶۴۰ متر رسید و توانست رتبه سوم عمیق ترین غارهای ایران را به دست بیاورد. با ادامه این اکتشاف احتمال اینکه عمق این غار بیشتر باشد هنوز وجود دارد.

سورنی نیا بیان کرد: بنابراین «جوجار» اولین غار عمیق ایران با ۱۳۰۰ متر عمق و دومین غار نیز «پرا» با ۷۵۰ متر عمق شناخته شده است.

وی افزود: گروه غارنوردی سورنا که ازاین غارنوردان خارجی برای آمدن به کرمانشاه دعوت کرد با انجمن غار و غارشناسی ایرانیان همکاری می کند. فعالیت این گروه از غارنوردان موجب شد تا دید غارنوردان خارجی نسبت به غارهای عمیق ایران تغییر کند.

کد خبر 4394775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha