کرمانشاه- استاندار کرمانشاه از اختصاص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای بازسازی مساجد زلزله‌زده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند امروز یکشنبه در همایش حامیان و یاوران مساجد مناطق زلزله زده استان کرمانشاه که با حضور حجت الاسلام قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: طی ۱۸ ثانیه زلزله در ۲۱ آبان ۹۶ حدود ۵ هزار میلیارد تومان به استان خسارت وارد شد که برای بنای دوباره این خسارتها نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان هستیم.

وی افزود: برای بازسازی مناطق زلزله زده کمک و مشارکت مردم نیاز است که خوشبختانه از همان ابتدای حادثه در صحنه حاضر بودند.

استاندار کرمانشاه بیان داشت: در این زلزله ۷۸ مدرسه تخریب شد که خیرین در مجموع ساخت ۱۵۶ مدرسه را تعهد کردند که برای این مناطق بنا کنند.

وی یادآور شد: همچنین ۲۳۶ پروژه درمانی و بهداشتی تخریب شد که ۵۰ درصد اعتبار بازسازی آنرا خیرین تقبل کردند و مابقی هم دولت پرداخت می‌کند.

بازوند تصریح کرد: در مجموع نزدیک یک‌هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات زیربنایی، ادارات دولتی و .. وارد شد که مساجد یکی از آن تاسیسات مساجد بود که تقریبا به ۳۱۸ مسجد در مناطق زلزله زده خسارت وارد شد.

مدیر ارشد استان کرمانشاه ادامه داد: از این تعداد ۹۲ مسجد به طور ۱۰۰ درصد تخریب و ۲۲۶ مسجد هم نیازمند بازسازی و تعمیرات است که از ۵ میلیون تومان به بالا برای تعمیر نیاز دارند.

بازوند مشارکت مردم و خیرین را برای ساخت مساجد لازم دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت اهل تسنن ساخت تعدادی از مساجد را برعهده گرفتن و تعدادی را نیز نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه با کمک سپاه استان شروع کرده است.

وی از کمک های بی دریغ مردم در مشارکت ساخت مساجد تقدیر کرد و افزود: سیمان غرب ۲ هزار تن سیمان، سیمان سامان یک‌هزار تن رایگان برای ساخت مساجد در نظر گرفتند و در مجموع ۴ هزار تن سیمان در حال حاضر آماده داریم و به این لحاظ هیچ کمبودی نداریم اما برای دیگر مصالح ساختمانی به کمک خیرین و مشارکت مردم نیازمند هستیم.

استاندار کرمانشاه اظهار داشت: در بحث اعتباراتی که به استان ابلاغ شده ۱۵ میلیارد تومان برای مساجد در نظر گرفتیم که برای ساخت و تعمیرات مساجد کافی نیست و نیازمند مشارکت مردم هستیم.

بازوند به اهمیت ساخت مساجد اشاره کرد و افزود: آیت الله مکارم شیرازی در جلسه ای که داشتیم پس از سوال از وضعیت مردم پیگیر ساخت مساجد و بناهای فرهنگی شد و این نشان از اهمیت ساخت این بنای مقدس دارد، لذا امیدواریم در این همایش به یک جمع‌بندی در این راستا برسیم.