گناباد- رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: ۳۰ شهر و صدها روستای استان سال آینده در شرایط تنش آبی قرار خواهند داشت.

حمید بنایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت بحران آب در منطقه اظهار کرد: روز سه شنبه در این خصوص با وزیر نیرو جلسه ای داشتم و از زمان ریاست مجمع نمایندگان خراسان تمرکز زیادی بر روی موضوع  تامین آب داشته ام.

وی ادامه داد: ماه گذشته همایش تخصصی رفع بحران آب و تنش های آبی را برگزار و روند تخصصی و اجرایی آن را در جلسه ای با حضور تمامی نمایندگان خراسان بررسی کرده ایم.با توجه به وضعیت اقلیمی استان و شرایط حاد خشکسالی و شهرها و روستاهای مواجه با مشکل کم آبی، وزارت نیروباید برنامه کوتاه مدت و بلند مدتی برای تامین آب استان بویژه بخش شرب داشته باشد .

بنایی با گلایه از کاهش چشمگیر اعتبارات آب و فاضلاب  خراسان بیان کرد: در استان شرایط حادتر شده و در مقابل بودجه آب و فاضلاب استان در این چند سال کاهش یافته که جای هیچ توجیهی ندارد و پیشنهاد من این است برای بودجه ۹۸ این رقم حداقل به ۷ درصد برسد و برای سال جاری تخصیص اعتبارات ۱۰۰درصد و از محل اعتبارات متمرکز حداقل معدل دو برابر سال قبل شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اعلام کرد: ۳۰ شهر استان و صدها روستا در شرایط تنش آبی در سال آینده قرار خواهد داشت و اعتبار ویژه برای اجرای طرح های اضطراری باید در اختیار استان قرار گیرد.

وی با اشاره به اقداماتی که سال گذشته در حوزه آب صورت گرفته مانند احداث مخزن ۱۰هزارمترمکعبی و شروع اصلاح ۱۳ کیلومتر خط انتقال در گناباد بیان کرد: برخی از این پروژه ها با کمبود نقدینگی مواجه است و پروژه جدا سازی آب شرب گناباد نیز به دلیل نبود اعتبار غیر فعال است.

بنایی با اعلام اینکه برای بهبود کیفیت آب شرب بجستان و یونسی نیاز به اعتبار داریم گفت اعتبار برای پروژه فاضلاب شهرک فرهنگیان بجستان و پایدار کردن ردیف اعتبارات ملی برای مجتمع های روستایی از دیگر درخواست های مصداقی ما از وزارت نیرواست.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی عنوان کرد: استمرار برخورداری مجتمع های آبرسانی روستایی از اعتبارات صندوق توسعه، تامین و تخصیص کامل اعتبارات مصوب سفر رئیسجمهور به استان،اعمال مدیریت یکپارچه تامین آب شرب روستاهای حاشیه مشهد ، صدور مجوز نیروگاههای خورشیدی در استان،احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت در بجستان ،احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت دوم در گناباد از دیگر درخواست های نمایندگان استان از وزارت نیرو است.