امروز در سلسله نشست‌های وزارت ارتباطات پیرامون بررسی وضعیت شبکه‌های اجتماعی به حضور طلاب و روحانیون در فضای مجازی پرداخه شد و سه تن از فعالان این حوزه به ارائه نظرات خود پرداختند.

مجله مهر: مدتی است که وزارت فناوری و ارتباطات تصمیم به برگزاری سلسله جلساتی با محوریت شبکه های اجتماعی وگرفته است. این جلسات هر چهارشنبه با دعوت تعدادی از متخصصان به نقد و بررسی مسائل حوزه فضای مجازی می‌پردازد. به عنوان مثال، هفته گذشته با دعوت از رامبد جوان موضوع «چهره‌های مشهور در فرهنگ عامه» مورد بررسی قرار گرفت و امروز نیز با دعوت از چند روحانی فعال در شبکه‌های اجتماعی قرار بود عملکرد جامع روحانیت مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وظیفه روحانیون در برابر آسیب‌های فضای مجازی

حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی، معتقد بود که برخی روحانیون در اینستاگرام، از ترس از دست دادن مخاطبان پیامی را ارسال نمی‌کنند و همین امر باعث شده تا ذائقه مخاطب عوض شود. 

وی با اشاره به حاشیه‌های اخیر درباره دعوای یک دختر و پسر در سیرجان افزود: رهبر معظم انقلاب معتقدند که فضای مجازی در حال تبدیل‌شدن به قتلگاه جوانان است و ما به‌عنوان مبلغان دینی وظیفه داریم حواسمان به جوانان باشد و در برابر آسیب‌ها از آنان محافظت کنیم.

حجت‌الاسلام زارعیان هم گفت:  آنچه درباره نوع حضور روحانیت در فضای مجازی مهم است این است که ابتدا باید دین را خوب بشناسیم، خودساخته و منصف بشویم و بستری که قرار است در آن فعال باشیم را بشناسیم.

وی خطاب به طلاب و روحانیون فعال در فضای مجازی گفت: وقتی خودمان باشیم یقین بدانید که می‌توانیم مخاطب را هم جذب خود کنیم.

توییتر محفلی برای برقراری دیالوگ

 حجت‌الاسلام صالحی فعال توییتری هم با تأکید بر اینکه در مرحله‌ای قرار داریم که نمی‌توانیم فضای مجازی را نادیده گرفت، تصریح کرد: تکنولوژی سبب رشد زندگی بشر شده و فضای مجازی هم به‌موازات آن کمک کرده تا این رشد سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به تجربیات زیستی خود از شبکه‌های اجتماعی گفت: توییتر دیالوگ را میان افرادی از سلیقه‌های محتلف برقرار کرده و اصالت را بر متن‌نویسی و اختصارنویسی داده است. از طرف دیگر سرعت انتقال متن و مفاهیم هم سبب شده تا توییتر به‌شدت مورد استقبال فعالان اجتماعی و به‌خصوص خبرنگاران قرار بگیرد و از این بستر برای جریان‌سازی استفاده کنند.

گفتنی است اگرچه در دعوتنامه اولیه این نشست، نام آقایان حسن صالحی، احسان بی‌آزار تهرانی، مسعود زارعیان و حسن اقامیری از روحانیان فعال در توییتر و اینستاگرام به عنوان مدعوین اعلام شده بود ما با شروع برنامه از سید حسن آقامیری روحانی ایسنتاگرامی خبری نشد و مسئولان نشست علت عدم‌حضور او را بد آمدن استخاره عنوان کردند!