سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی معتقد است اهداف و برنامه‌های کلان کشتی نباید محدود به تیم ملی بزرگسالان باشد و رده‌های پایه و پشتوانه‌ها هم سهم بسزایی در آینده سازی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اشکانی یکی از قهرمانان پیشین و مربیان جوان و موفق کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود که در عرصه‌های مختلف ملی توانست به افتخارات متعددی دست یابد. وی که روزهای تلخ و شیرین فراوانی را در عرصه ملی تجربه کرده معتقد است برنامه‌های کشتی نباید منتهی به تیم بزرگسالان باشد و متولیان کشتی باید برنامه‌های جامع و مدونی در خصوص پشتوانه سازی و پرورش استعدادهای ناب کشتی داشته باشند.

در همین راستا علی اشکانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالی که گذشت مثل دو سال قبل تحت تأثیر کرونا و تبعات منفی آن بود و طبیعتاً ورزش هم مثل بخش‌های دیگر از لطمات این ویروس کشنده بی نصیب نماند. اما به هر حال بچه‌های کشتی هم زحمات خود را کشیدند و در نهایت توانستند سال خوب و موفقی را با کسب نتایج خوب در جهانی و المپیک پشت سر بگذارند. هر چند که این موضوع را باید فقط موفقیت در بحث کسب مدال و عناوین دانست و هنوز ما در بخش پشتوانه سازی در رده‌های پایه بیشتر کار کنیم.

وی با اشاره به رویدادهای مهم سال ۲۰۲۲ از جمله رقابتهای آسیایی و جهانی گفت: کشتی ایران سال سخت و دشواری را پیش رو دارد، اما کشتی گیران ما هم همیشه نشان دادند مرد روزهای سخت هستند و با تمام کاستی‌ها و بی مهری‌ها توانستنه افتخارآفرین باشند.

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: متولیان کشتی باید به این نکته توجه داشته باشند که همه چیز نباید به تیم ملی کشتی بزرگسالان منتهی شود و کشتی ایران فقط رده بزرگسالان نیست، بلکه رده‌های پایه هم باید سهم بسزایی در برنامه ریزی و سرمایه گذاری‌های کلان داشته باشند.

اشکانی با اشاره به اینکه درخشش بسیاری از مدال آوران کنونی نتیجه برنامه ریزی های سالهای قبل است، افزود: کشتی به عنوان ورزش ملی کشورمان باید طبق برنامه‌ریزی و حمایت از پشتوانه‌ها پیش برود تا در سال‌های آینده به روزهای درخشان‌تر برسد. استعدادیابی و پرورش این پتانسیل‌ها یک مبحث کاملاً علمی است. ایران جزو سه کشور برتر کشتی دنیاست در نتیجه باید بتواند روند انتقال کشتی گیران از نوجوانان به جوانان، جوانان به امیدها و در ادامه تا بزرگسالان را با شیوه‌ای علمی و دقیق انجام دهد. به همین دلیل است که معتقدم نتایج حال حاضر کشتی به برنامه‌ریزی و اقدامات ۴ سال پیش تاکنون بر می‌گردد.

اشکانی در پایان به اجرای دقیق و عدالت محور چرخه انتخابی تاکید کرد و گفت: چرخه انتخابی باید ابتدا به هر شکل و شیوه در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها استارت بخورد و به قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی منتهی شود. از سوی دیگر با برگزاری چرخه انتخابی می‌توان شور و هیجان و پویایی را برای علاقمندان به کشتی ایجاد کرد و باعث شد نیروهای جوان بیش از پیش جذب این رشته شوند. فقط امیدوارم همه چیز طیق قانون و عدالت پیش برود و در نتیجه حق به حق دار برسد.