مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برنامه وزارت خانه برای تقویت پژوهشگاهها را تشریح کرد و گفت: در دوره جدید قرار است پژوهشگاه‌ها در حوزه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی ورود کنند.

مصطفی صفدری رنجبر مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه این وزارتخانه برای تقویت پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی گفت: ما در این راستا سه برنامه داریم که برنامه نخست ایجاد قطب فناوری و نوآوری در پژوهشگاه ها است که براساس این برنامه به دنبال این هستیم که یک مقدار پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی به سوی تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی بروند؛ از این طریق ما می توانیم پای برخی از بازیگران اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری را به پژوهشگاه‌ها باز کنیم.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: در حال حاضر بیشتر حوزه فعالیت های پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی، حول محور فعالیت های پژوهشی و توسعه فناوری است که کمتر با حضور استارتاپ های فناور و شرکت‌های نوپای فناوری صورت می گیرد. اگر بشود قطب فناوری و نوآوری را اجرا کرد شاهد این خواهیم بود که به طور مثال در حوزه فناورانه خاص مثل مواد، نفت، نیرو و غیره استارتاپ های اصطلاحا فناورانه که یک تکنولوژی خاص و یا قطعه و یا محصول خاصی را می سازند، ایجاد کرد.

صفدری خاطرنشان کرد: این استارتاپ ها به شدت نیاز دارند که در فضایی مثل پژوهشگاه‌ها باشند که بتوانند اولا از دانش و تجربه اعضای هیئت علمی استفاده کنند و ثانیه به امکانات پژوهشگاه ها مثل کتابخانه، آزمایشگاه ها و کارگاه ها دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: بنابراین از طریق ایجاد یک سری اجزا مثل مرکز نوآوری و رشد تخصصی، آزمایشگاه مرجع، مرکز مالکیت فکری و انتقال فناوری تخصصی به دنبال قطب تخصصی فناوری و نوآوری در پژوهشگاه ها هستیم.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برنامه دوم را طرح های پرچمدار و جریان ساز عنوان کرد و گفت: به طور مثال طرح هایی تحت عنوان آب‌شیرین‌کن و یا راه اندازی مزرعه هوشمند از جمله طرح های پرچم دار شناخته می شوند. در حال حاضر یکی از پارک های علم و فناوری برای یک طرح پرچم دار و جریان‌ساز تحت عنوان "باغ هایتک" اعلام آمادگی کرده است.

صفدری اضافه کرد: وقتی درباره طرح‌های پرچمدار صحبت می کنیم درباره یک فناوری خاص و یا یک محصول حرف نمی زنیم بلکه درباره پکیج و یا یک سامانه‌ای از محصولات صحبت می کنیم. وقتی می گوییم مزرعه هوشمند ممکن است حاوی تکنولوژی های متعددی باشد. در اینجا توان بازیگران متعددی باید به کار گرفته شود و ما دنبال این هستیم که در پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری طرح های پرچمدار را داشته باشند و در حال تلاش هستیم که این طرح‌ها این طور نباشد که بدون هیچ مطالعه‌ای بودجه ای به آن تخصیص داده شود.

وی بیان کرد: این طرح ها خروجی یک پروژه ای تحت عنوان آینده نگاری فناورانه است که توسط یکی از مراکز تحقیقاتی کشور قرار است، انجام شود. ما از مسئله شروع می کنیم و در آخر به یک سری پروژه پرچمدار و جریان‌ساز می رسیم.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: موضوع سوم آینده نگاری فناوری است؛ مثلاً در کره یکی از موسسات تحقیقاتی دولتی در حوزه فناوری های مخابرات ورود کرد و تشخیص داد که نسل بعدی تکنولوژی در حوزه مخابرات و ارتباطات از راه دور چیست و در اختیار تصمیم گیرندگان دولتی و همچنین شرکت های بخش خصوصی قرار داد و از این طریق خیلی کمک شایانی به توسعه تکنولوژی در کشور کره کرد. بحث آینده نگاری به عنوان برنامه جدی است که می شود با پژوهشگاه ها آن را جلو برد.