رشت - معرفی افراد شاخصی چون «اسلم دیلمی» بعنوان الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان و تبیین شاخصه‌های تربیتی و ولایت پذیری این افراد، لازم و ملزوم احیاگری، حفظ و اجرای دین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: روایت گری‌ها از گذشته تا به امروز به گونه‌ای بوده که از واقعه عاشورا فقط سیاهی‌ها و تیرگی‌ها به گوش ما رسیده است. سیاهی‌ها و تاریکی‌های قوم ظالمی که آب را بر روی خاندان امام حسین (ع) و یارانش بستند، به شش ماهه کربلا هم رحم نکردند و گوشواره رقیه سه ساله را با گوشش به غارت بردند و حتی به زنان و دختران هم جسارت کردند و خیمه‌ها را به آتش کشیدند؛ چهره‌های شوم واقعه عاشورا و کربلا را به خوبی معرفی کردند تا مورد انزجار بشریت قرار بگیرد اما معارف، سفیدی‌ها و نقاط طلایی واقعه عاشورا کمتر مورد تبیین قرار گرفته است.

از یاران با وفای حسین (ع) که تا دم شهادت و آخرین لحظه و نفس پای ارزش‌ها و اعتقادات خود ماندند و حضرت را تنها نگذاشتند، کمتر گفته شده است یکی از این یاران صدیق، با وفا، جنگاور و خوش تیپ امام حسین (ع) در کربلا، مردمی از دیار گیل و دیلم بود، «اسلم دیلمی» شیرمرد و گیل مردی که به عنوان تنها شهید واقعه کربلا لقب گرفت؛ شهیدی که حتی مردم گیلان و حتی ایران هم کمتر او را می‌شناسند.

«اسلم دیلمی» متعلق به یک قوم و اقلیم خاصی نیست او متعلق به جهان اسلام است و خدمات ارزنده‌ای راه احیاگری دین اسلام کشیده است.

وجود ناترازی در تبیین صفحات سیاه و سفید واقعه عاشورا

«علیرضا زادبر» استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار کرد: گیلان دارای مفاخر فرهنگی و تاریخی ارزشمندی در حوزه‌های مختلف است که پردازش و واکاوی هر کدام از این برجستگی‌ها بسیار ضرورت و اهمیت دارد.
وی با اشاره به مبارز و شهید ایرانی و گیلانی روز عاشورا افزود: «اسلم دیلمی» تنها شهید گیلانی ایرانی تبار واقعه عاشورا است که به آن کمتر پرداخته شده است.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه برجستگی‌ها، نقاط مثبت واقعه عاشورا و نهضت امام حسین (ع) مغفول مانده است، گفت: آنقدر که نقاط سیاه و تاریکی‌ها دشمنان حضرت در واقعه عاشورا برجسته شده به سفیدی‌ها و یاران حضرت پرداخته نشده است.

زادبر با بیان اینکه ناترازی در تبیین صفحات سیاه و سفید واقعه عاشورا وجود دارد، اضافه کرد: عامه مردم دشمنان امام حسین (ع) و لعنت شدگان واقعه عاشورا را بیشتر از یاران و دلدادگان این واقعه می‌شناسند و این ناترازی چندان خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه ملیت پدیده مدرن است، افزود: در تعریف و برجسته سازی افراد نباید به ملیت، مرز و شناسنامه توجه کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تبعات ملی گرایی در ادوار مختلف اضافه کرد: نازیست برآمده از تفکر هیتلر در جنگ جهانی دوم بیش از ۷۰ میلیون نفر جنازه روی دست بشر گذاشت.

زادبر با بیان اینکه اسلام با نگاه نژادی و ملی گرایی مخالف است، گفت: پیامبر (ص) تمام وقتش را صرف حذف عصبیت عربی و غربی در عصر خویش کرد و در این مسیر هم توفیقاتی به دست آورد اما افاقه نکرد.

وی با اشاره به آفت‌های تعصب در ادوار مختلف تاریخ افزود: تعصب کورکورانه و عصبیت منجر به وقوع حادثه کربلا و واقعه عاشورا شد.

گیلانی‌ها دارای شاخص‌ها و شخصیت‌های هویتی برجسته ای هستند

این کنشگر مسائل سیاسی و اجتماعی با اشاره به وسعت قزوین تا ری دیلم بیان کرد: منطقه اصلی و پایه گذار شناخته شده دیلم منطقه گیلان است.

زادبر با بیان اینکه گیلانی‌ها در همه زمینه‌ها دارای شاخص‌ها و شخصیت‌های هویتی برجسته ای هستند، گفت: گیلان خواستگاه اصلی دو جریان چپ و راست در ادوار مختلف بوده و همیشه در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی نقش آفرین بوده است.

وی با بیان اینکه گیلان دروازه آشنایی و ارتباط ایران با غرب بوده است، افزود: گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی، روابط با قفقاز و آسیای میانه و اوراسیا نقطه عطف ارتباط ایران با اروپا بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی به تشریح نقش گیلانی‌ها در ادوار مختلف تاریخ تاکنون پرداخت و بیان کرد: گیلانی‌ها نقطه کلیدی و اثرگذار هر دوره‌ای از تاریخ از دوره صفویه گرفته تاکنون چه در جناح موافق و چه در جناح مخالف، به شمار می‌روند.

زادبر با بیان اینکه جنگاوری دیلمی‌ها اعراب جنگجو و مبارز را متحیر کرده بود، گفت: شجاعت، دلاوری و جنگاوری دیلمی‌ها فقط در کربلا خلاصه نمی‌شود بلکه آنها در صحنه‌های مختلف در حمایت از جبهه حق صف آرایی کردند.

وی، دیلمی‌ها را مردمانی محقق و حقیقت جو معرفی کرد و افزود: در کنار جنگاوری و دلاوری، تحقیق و پژوهش و حقیقت طلبی در خون دیلمی‌ها تراوش می‌کرد.

«اسلم دیلمی» جنگاور، مبارز و خوش چهره بود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «اسلم دیلمی» چهره زیبا و نورانی داشت که او را از سایرین برجسته و متمایز کرده بود، گفت: «اسلم دیلمی» همانند خورشیدی فروزان و ماهی تابان در صف جبهه حق می‌درخشید.

زادبر با اشاره به چرایی و اهمیت معرفی شاخص‌ها و شخصیت‌های هویتی گیلان بیان کرد: هویت سازی برای نسل امروز مهم‌ترین مطالبه و دغدغه است.

وی گریزی هم به وقایع سال گذشته زد و افزود: متولیان فرهنگی در توجیه اهمال کاری وقایع سال گذشته، مقصر سازی و مقصریابی کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مرزبندی نسلی بزرگترین اشتباه جامعه امروز است، گفت: تفاوت فکری و اندیشه‌ای بین نسل‌ها وجود دارد اما نباید این مسئله سبب مرزبندی شود.

زادبر با بیان اینکه ایجاد هویت کاذب خطرناک‌تر از بی هویتی است، اضافه کرد: ساخت هویت کاذب برای نسل امروز از بی هویتی خطرناک‌تر است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد هویت کاذب منجر به توهم زایی می‌شود، افزود: ایجاد توهم در افراد که ناشی از هویت سازی کاذب و دروغین است به جامعه آسیب جدی می‌زند.

معرفی «اسلم دیلمی» به عنوان تراز هویتی شاخص برای نسل جوان

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی با تاکید بر معرفی «اسلم دیلمی» به عنوان تراز هویتی شاخص برای نسل جوان بیان کرد: «اسلم دیلمی» مدل و الگوی تمام عیار شخصیتی و معرفتی برای نسل جوان است.

زادبر، آینده پژوهی و آینده نگری را نیاز مبرم و اساسی جامعه امروز دانست و اضافه کرد: برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری برای آینده باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر حذف بروکراسی‌ها و پنجره‌های بسته در بخش‌های مختلف افزود: مسائل جمهوری اسلامی با بروکراسی بسته و خشک و سخت حل نمی‌شود.

تحریف مکتب امام حسین (ع) خطرناک‌ترین ضربه به دین است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحریف مکتب امام حسین (ع) اصلی ترین، خطرناک‌ترین و مهلک ترین ضربه به دین است، گفت: جریان تحریف امام حسین (ع) قبل شهادت این بزرگوار شروع شد و چیز تازه ای نیست.

زادبر با اشاره به جنبه چند بعدی تحریف مکتب عاشورا و امام حسین (ع) بیان کرد: ناکامی در حذف و هضم مکتب عاشورا و امام حسین (ع) توسط افراد، آنها را به تحریف این مکتب وا داشت و تحریف مکتب اباعبدالله (ع) سنگ بنای شهادت این بزرگوار شد.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به ابعاد گسترده و چند وجهی تحریف امام حسین (ع) در عصر حاضر بیان کرد: فضای رسانه‌ای معاند به جولانگاه تحریف مکتب امام حسین (ع) تبدیل شده است.

زادبر با بیان اینکه گریه و عزاداری برای امام حسین (ع) هدف نیست وسیله است، گفت: احیاگری دین درون مایه حرکت امام حسین (ع) در عاشورا بود و لذا اشک ریزی و عزاداری نمی‌تواند هدف باشد بلکه وسیله برای احیاگری است.

وی، تقرب الهی را هدف اصلی مکتب عاشورا برشمرد و افزود: پیاده روی اربعین، سینه زنی، عزاداری و اشک ریزی برای امام حسین (ع) وسیله‌ای برای مبارزه و احیاگری است تا به هدف اصلی که همان تقرب الهی و شعائر است برسیم.

امام حسین (ع) نباید محدود در حسینه ها شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام حسین (ع) نباید محدود در حسینه ها شود، گفت: جریان تحریف اباعبدالله خطرناک‌ترین جریان است که در دو دهه اخیر شاهد آن هستیم، این جریان سمی و خطرناک به اشکال مختلف در حال رخ دادن است.

زادبر با اشاره به اینکه برخی جذابیت‌های بصری در برخی هیئات به تحریف مکتب عاشورا و امام حسین (ع) دامن زده است، اضافه کرد: ظاهرسازی، توجه به حواشی و موضوعات فرعی و اهمیت دادن به ظواهر سبب شده تا جریان اباعبدالله در مسیر تحریف قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روضه‌ها و محافل حسینی باید دارای مفاهیم و معانی باشد، افزود: عزاداری و گریه توخالی در این هیأت‌ها که اکثر مخاطبانش جوان هستند چه سودی برای دین و جامعه دارد!؟

این کنشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اجرای دین مهم‌ترین دستاورد احیای دین توسط امام حسین (ع) بود، گفت: فقط دوست داشتن و محبِ اهل بیت و امام حسین (ع) بودن کفایت نمی‌کند و باید در اجرای دین، عمل گرا باشیم.

زادبر با بیان اینکه در معرفی امام حسین (ع) نباید لکنت زبان داشته باشیم، اضافه کرد: تبیین همه جانبه زوایای مختلف مکتب امام حسین (ع) ضرورت انکار ناشدنی جامعه امروز است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف جریان تحریف اباعبدالله (ع) افزود: عده‌ای با کوچک سازی جریان عاشورا و نهضت امام حسین (ع)، این نهضت را به یک تراژدی تبدیل کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه ویژه محرم و رمضان بیان کرد: محرم ماه احیاگری دین و رمضان ماه انسان سازی و احیای انسان است.

آنطور که مشخص است معرفی افراد شاخصی چون «اسلم دیلمی» به عنوان الگوی طلایی برای هویت سازی نسل جوان و تبیین شاخصه‌های تربیتی، معرفتی و ولایت پذیری این افراد، لازم و ملزوم احیاگری، حفظ و اجرای دین است تا در عصر فراوانی داده‌های مسموم و جنگ تمام عیار نرم و رسانه‌ای، قافیه را به تحریف و انحرافات مهندسی شده دشمن نبازیم، در واقع تبیین شاخص‌ها و شخصیت‌ها، نقطه مقابل تحریف دین است.