پس از 18 ماه ناآرامی اعلام شد؛

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مالی

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مالی

کشور مالی که در 18 ماه گذشته صحنه جنگ و ناآرامی بوده امروز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، پس از طی چندین ماه بحران سیاسی در مالی، انتخابات ریاست جمهوری امروز در این کشور برگزار می شود. برای این رقابتها 27 نفر نامزد شده اند و در صورت عدم موفقیت یک نامزد در کسب اکثریت مطلق آرا، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

با این حال، به دلیل شورشها در شمال مالی که منجر به دخالت نظامی فرانسه در آن کشور شد، برخی ناظران می گویند که مالی هنوز آماده انتخابات ریاست جمهوری نیست.

افراطیون حاضر در مالی که پیش از عملیات نظامی فرانسه کنترل شمال مالی را در دست داشتند، هشدار داده اند که به حوزه های اخذ رای حمله خواهند کرد و از مسلمانان خواسته اند که از رای دادن خودداری کنند.

علاوه بر این، صدها هزار نفر در شمال مالی در اثر جنگ آواره شده بودند و اکثریت آنها قادر به رای دادن نخواهند بود. این اولین انتخابات پس از کودتای ماه مارس سال 2011 میلادی است که تومانی توره، رئیس جمهور منتخب در جریان آن چند ماه پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری خود سرنگون شد.

از برجسته ترین نامزدهای حاضر در انتخابات امروز می توان به "ابراهیم ابوبکر کیتا" که 68 سال دارد و نخست وزیر مالی بین سال‌های 1994 تا 2000 بوده و از سال 2002 رئیس پارلمان است اشاره کرد.

کیتا در دانشگاه سوربون پاریس درس خوانده و در مالی ابتدا برای صندوق توسعه اروپا کار می‌کرد. کیتا در انتخابات ریاست جمهوری از حزب "راهپیمایی برای مالی" است و شعار انتخاباتی وی نیز "اول مالی" است.

"مودیبو سیدیبی"، دیگر نامزد برجسته انتخابات مالی از کارشناسان سیاسی است وی در فرانسه تحصیل کرده و در ابتدا مشاور وزارت دفاع و رئیس پلیس در مالی بوده است.

از دیگر نامزدهای مطرح در انتخابات امروز می توان به "سومانو ساکو"، سیاستمدار و کارشناس اقتصادی که متولد سال 1949 است و بین سال های 1991 تا 1992 نخست وزیر بوده اشاره کرد.

ساکو نامزد حزب کنگره ملی برای همبستگی آفریقا است.

 

کد خبر 2105723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha