۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۴۷

به صورت اصولی و فنی/

برداشت هزار کیلوگرم گياه دارويي اسطوخودوس در نیشابور/رويشگاه گونه های ارزشمند شناسايي شد

برداشت هزار کیلوگرم گياه دارويي اسطوخودوس در نیشابور/رويشگاه گونه های ارزشمند شناسايي شد

نیشابور- خبرگزاری مهر: رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نيشابور گفت: برداشت گياه دارويي اسطوخودوس در این شهرستان در حال انجام است و پيش‌بيني مي‌شود در مجموع هزار کيلوگرم از اين گونه در سال اول به صورت اصولی و فنی توسط کشاورزان بومی این منطقه جمع‌آوري شود.

ابوالحسن درودي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: بر اساس طرح بهره‌برداري از گياهان دارويي در مراتع شهرستان، اجراي طرح بهره‌برداري از گياه دارويي اسطوخودوس در سال جاري از طريق مزايده در سطح هزار هکتار به افراد بومي منطقه گرينه بخش زبرخان واگذار شد.

انجام عرصه‌يابي و شناسايي رويش‌گاه‌هاي گونه های دارویی

وی بیان داشت: این شهرستان به‌لحاظ شرايط اقليمي، آب و هوايي و وجود ارتفاعات بينالود، در خصوص تنوع و وجود گياهان با ارزش دارويي و صنعتي يکي از غني‌ترين مناطق استان خراسان رضوی است که به‌دليل بهره‌برداري غيراصولي، اکثر اين گياهان در معرض انقراض هستند.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نيشابور ادامه داد: کار عرصه‌يابي و شناسايي رويش‌گاه‌هاي اين گياهان انجام شده است و پس از تهيه طرح مربوط توسط مشاوران ذي‌صلاح، بهره‌برداري از اين گونه‌ها به‌صورت اصولي و فني به متقاضيان واگذار ‌شد که ضمن ايجاد اشتغال در منطقه و تامين گياهان دارويي مورد نياز، گونه‌هاي گياهان دارويي نيز حفظ و صيانت می‌شود.

درودی عنوان داشت: براساس دستورعمل‌هاي صادره از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور، بیشتر گونه‌هاي گياهان دارويي و صنعتي جزء اقلام مجاز مشروط بوده و لازمه بهره‌برداري از آنها تهيه طرح مطالعاتي است.

برخورد با برداشت غيراصولي و غيرمجاز گونه‌هاي با ارزش

وی با اشاره به مزیت‌های بسیاری که داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی دارند افزود: برداشت سنتی، مبتنی بر اهداف سوداگری صرف، نه‌تنها به انقراض نسل گونه‌های نادر و کمیاب منتهی می‌شود بلکه تنوع زیستی و زیست‌بوم مناطق مورد برداشت را نیز با خطر تخریب مواجه می‌سازد از این‌رو، برداشت و بهره‌برداری صنعتی براساس روش‌ها و راهکارهای مناسب و مبتنی بر مبانی علمی در این زمینه ضرورت حیاتی دارد.

وی با بیان اینکه شيوه‌هاي نادرست، نه تنها به انقراض نسل گونه‌ها مي‌انجامد بلكه تنوع زيستي منطقه را نيز با خطرنابودي مواجه مي‌کند از برخورد با  متخلفان برداشت غيراصولي و غيرمجاز گونه‌هاي با ارزش خبر داد و از مردم و حافظان منابع طبيعي درخواست کرد تا موارد برداشت غيراصولي و غيرمجاز از گونه‌هاي با ارزش مرتعي و دارويي را از طريق شماره تلفن 504 به منابع طبيعي گزارش کنند تا با متخلفان اين عرصه برخورد قانوني به عمل آيد.

گفتنی است، اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگهای متقابل، باریک، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه ای  و  گلهای آن برنگ بنفش و بصورت سنبله است.

قسمت مورد استفاده این گیاه، گلها و سرشاخه های گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی درد و طعم آن تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می شود.

در مورد فوائد این دارو گفته شده است که گرفتگی ها را باز می کند، مقوی معده است، معرق است و تب را پائین می آورد، صفرا بر بوده و کبد را بکار می اندازد و بیماری های کبد ی را برطرف می کند،  ضد تشنج بوده و برای تقویت عمومی بدن خوب است.

کد خبر 2110354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha