۲۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

نیک نهاد در گفتگو با مهر:

مشکل کمبود دارو در شیراز نداریم/ گرانی 70 درصدی داروهای داخلی

مشکل کمبود دارو در شیراز نداریم/ گرانی 70 درصدی داروهای داخلی

شیراز- خبرگزاری مهر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در شیراز به هیچ وجه مشکل کمبود دارو نداریم و در رابطه با داروهای بیماران سرطانی شاید نوع خارجی در بازار کم باشد اما مشابه ایرانی آن وجود دارد.

حسین نیک نهاد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به طور کلی این صحیح نیست که دارویی در یک استان نباشد و از استان دیگری  تهیه شود شاید برند یا نوع خاصی از داروهای اورجینال خارجی در بازار نباشد.

وی با بیان اینکه  بی اثر بودن داروهای ایرانی اعتقاد درستی نیست تاکید کرد: مطالعه یا مقایسه ای علمی بین اثر داروی ایرانی و خارجی صورت نگرفته و گفته های شفاهی از نظر علمی قابل قبول نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه اگر چنینی ادعایی در مورد بی تاثیری داروهای ایرانی درست باشد وزارتخانه برخورد می کند، ادامه داد: داروهای ایرانی در کل کشور استفاده می شود و شاید در مواردی نادر عوارض جانبی داشته باشند که آن هم گزارش می شود.

نیک نهاد ادامه داد: بعضی از همکاران پزشک اعتقاد و اصرار دارند که بیمارشان یک داروی خاص استفاده کند و این دلیل بر عدم تاثیر داروی ایرانی نیست.

وی  با بیان اینکه بعضی از داروهای ایرانی به کشورهای خارجی صادر می شود تاکید کرد: مواد اولیه داروها که شرکت ایرانی و یا خارجی تهیه می کند یکی است  اما هر شرکت دارویی در کشور خود مواد اولیه خریداری شده  را به دارو تبدیل می کند.

بیمه ها قیمتهای جدید را نمی پذیرد/ بار گرانی دارو بر دوش مردم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با گرانی داروها اظهار داشت: داروهای داخلی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه که از خارج تهیه می شود 70 درصد گران شده است.

نیک نهاد گرانی داروهای خارجی را به دلیل افزایش قیمت ارز دانست و تصریح کرد: داروهای خارجی نیز 100درصد افزایش قیمت داشته اند.

به گفته وی قیمت مکمل های غذایی نیز که با ارز آزاد تهیه می شوند بیش از دو برابر زیاد شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز حذف سوبسیدهای دولت را دلیل افزایش قیمت دانست و افزود: با حذف سوبسید دولت ، داروها بویژه داروهای خارجی با ارز گران گرفته می شود و بیمه ها نیز قیمتهای جدید را با توجه به داشتن بار مالی قبول نکرده اند که باعث شده بار گرانی دارو بر دوش مردم بیفتد.

نیک نهاد افزود: دانشگاه علوم پزشکی و وزارتخانه در حال پیگیری هستند که بیمه ها این افزایش قیمت را بپذیرد تا فشار بر مردم کمتر شود.

وی  خاطرنشان کرد: البته برای بیماران خاص مانند ( ام.اس، سرطان و غیره) سوبسیدهایی تخصیص داده شده است.

کد خبر 2112108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha