۳۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳

معاون عمراني استاندار کردستان:

اعمال مدیریت واحد برای نجات زریوار ضروری است/عدم مدیریت درست عامل مرگ تالاب های ایران

اعمال مدیریت واحد برای نجات زریوار ضروری است/عدم مدیریت درست عامل مرگ تالاب های ایران

مریوان - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: اعمال مدیریت واحد برای نجات دریاچه زریوار مريوان به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري استان كردستان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر قادری شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت دریاچه زریوار شهرستان مریوان اظهار داشت: متاسفانه در گذشته شرکتی تاسیس شده بود با نام "زریبار گستر" که قرار بود در محافظت از این دریاچه خدمات قابل توجهی انجام دهد، اما در حدی نبود که بتواند کارهای لازم را به شیوه ای مناسب انجام دهد و به همین دلیل در سه ماه پیش کارگروهی در استان تشکیل شد که کار آن حفظ این منبع آبی است.

وی افزود: اعمال مدیریت واحد برای نجات دریاچه زریوار ضروری است و ما معتقدیم برای اعمال این امر کارگروه تشکیل شده می تواند مفید واقع شود و شهرداری به عنوان یک نهاد مردمی و ارتباط گسترده با مردم و وادار کردن انها برای دلسوزی در امر نجات این دریاچه می تواند در آن نقش پر رنگی داشته باشد.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: برای دخالت دادن مردم در امر حفاظت از دریاچه زریوار بسته هایی آماده شده است که طی آن از سرمایه گزاران این استان خواسته شده تا در این بخش سرمایه گذاری کنند و بین مردم و مسئولان مربوطه برای امر نجات این دریاچه به کار گرفته شوند با توجیه اقتصادی نیز خواهد بود.

قادری نقش دریاچه زریوار را ملی توصیف کرد و یادآور شد: برای نجات زریوار می توان از همین کارگروه تشکیل شده شروع کرد و با استفاده از طرح جامع آماده شده برای نجات آن کوشید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: مشکل اصلی و عامل مرگ بیشتر تالاب های ایران همواره به بحث بی توجهی و عدم مدیریت درست از سوی مسئولان بر می گردد و این تعدد مدیریت است که همواره باعث شده که مسئولان از ادای وظایف اصلی خود که همان نگهداری از تالاب های کشور است دور شوند و هر کدام به بهانه ای از
انجام وظایف خود سرباز زنند.

ناصح قادری گفت: زریوار اگر در نوبه خود بی نظیر نباشد بی شک کم نظیر هم خواهد بود و با داشتن شاخصه های اکولوژیک این دریاچه جزو استثناهای جهان است و مشکل این دریاچه جزء مطالبات مردمی قرار گرفته است و وضع این دریاچه کارنامه مسئولانی است که تا به حال در این دریاچه نقشی داشته اند.

وی ساخت سد در جلو زریوار را باعث ایجاد مشکلاتی در کف زیان این دریاچه عنوان کرد و افزود: از بین رفتن کف زیان و
جانداران زیر آب دریاچه باعث مردگی و تبدیل آن به ترتیب از دریاچه به تالاب و حرکت به سوی مرداب است که در نهایت مرگ این دریاچه را رقم خواهد زد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: ایجاد سدی در برابر مهاجرت ماهی ها که به منظور تخم ریزی از این دریاچه بیرون می رفتند و تنگ کردن زندگی بر عرصه دیگر آب زیان دست به دست هم داده است تا با در خطر قرار دادن زندگی این جانداران ما شاهد وضعیت کنونی این دریاچه باشیم.

قادری ادامه داد: نجات زریوار تنها از یک یا چند مسئول بر نمی آید و مردم ساکن مریوان نیز باید در آن ایفای نقش کنند و زندگی خود را بر زندگی این دریاچه گره خورده بدانند و برای حفظ آن بکوشند.

وی یادآور شد: از دریاچه زریوار برای ایجاد چند صد هزار شغل می توان به خوبی استفاده کرد و این امر وقتی تحقق می یابد که مردم سرنوشت خود را با سرنوشت این دریاچه گره خورده بدانند و برای نجات آن از خود مایه بگذارند و برای آن دلسوزی کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان هدف از تشکیل این کارگروه را حفظ زریوار و ایجاد هماهنگی های لازم عنوان کرد و بیان کرد: هم سو سازی و هماهنگ سازی اقدامات لازم در راستای رفع مشکلات زریوار از مهمترین اهداف تشکیل این کارگروه است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد هماهنگی های لازم از مرگ تدریجی این دریاجه جلوگیری کنیم.

قادری گفت: نجات زریوار و رسیدگی به آن خود باعث شکوفایی و رشد اقتصادی مریوان می شود و می توان بدین وسیله نیز باعث ایجاد کسب درآمد هم برای افراد ساکن این شهرستان کرد و هم تا حدی برای جذب ارز دولتی نیز اقدام کرد.

وی ایجاد سامانه آنالیز دریاچه زریوار را یکی از اقدامات محیط ریست برای حفظ این دریاچه دانست و افزود: به منظور داشتن اطلاعات لازم در مورد پاکیزگی آب دریاچه محیط زیست یک مرکز آنالیز آب را در دریاچه نصب و راه اندازی کرده است که همواره با آزمایش آب آن میزان پاکی و یا کثیفی ان را می سنجد و میزان پاکی آب را به ما نشان می دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان ورود فضولات حیوانی را یکی دیگر از مشکلات جدی زریوار عنوان کرد و اظهار داشت: وارد شدن فضولات حیوانی روستاهای اطراف دریاچه به ویژه از روستای دره تفی باعث ایجاد مسمویت آب شده و در نهایت می تواند جان جانداران این دریاچه را با خطری جدی مواجه کرده و باعث ایجاد خطر برای اکوسیستم این دریاچه شود.

قادری ادامه داد: اطراف دریاچه هنوز حریم گزاری نشده است که این باعث ورود کشاورزان به اطراف این دریاچه شده است.

فرماندار شهرستان مریوان نیز در ادامه این جلسه طی سخنانی بیان کرد: دریاچه زریوار از لحاظ گردشگری دارای اهمیت بسیاری است و وجود این دریاچه باعث شد تا سالانه تعدادی زیادی گردشگر از اقصی نقاط میهن از این شهرستان دیدن کنند.

عبدالله رشیدی پور یادآور شد: با این حال می طلبد دستگاه های مسئول در راستای حفظ این دریاچه بی نظیر، تمام تلاش خود را بکار گیرند.

وی یکی از مشکلات این دریاچه را نبود مدیریت واحد عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث ایجاد ناهماهنگی در بخش های مختلف به ویژه نگهداری در حفظ این دریاچه شده است.

کد خبر 2120577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha