۷ مهر ۱۳۹۲، ۹:۴۱

گزارش خبری/

بیکاری و عدم توجه به تکمیل بازسازی ایلام/ زخمهای جنگ همچنان بر پیکر شهر باقی است

بیکاری و عدم توجه به تکمیل بازسازی ایلام/ زخمهای جنگ همچنان بر پیکر شهر باقی است

ایلام - خبرگزاری مهر: در حالی استان ایلام با 420 کیلومتر مرز مشترک در زمان جنگ به عنوان خط مقدم بارها مورد حمله های زمینی و هوایی بعثیها قرار داشت که بعد از جنگ این استان در حد نام خود مورد توجه قرار نگرفت و مشکلات استان از جمله بیکاری همچنان باقی است.

به گزارش خبرنگار مهر، قریب به 25 سال از اتمام جنگ می گذرد و متاسفانه نام ایلام دلاور و پایدار، برای برخی از هموطنانمان غریب و نا آشناست و مردمان شریف و ولایتمدار استان ایلام در طول هشت سال دفاع جانانه از مرزهای غربی آن را به زیباترین شکل و مفهوم تداعی کردند.

استان ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس 300 بار در برابر بمباران دشمن ایستادگی نمود و این نماد پایداری و سرافرازی مردم ایلام است.

زمانی هم که نامش مطرح می شود تنها تداعی گر محرومیت است. چرا تاکنون هیچ کسی، همدلانه و متعهدانه، برای محرومیت زادیی این شهر، کمر همت نبسته است.

چرا از مهران که ابتدای جنگ تسخیر و پس از شش سال آزاد شد و از مردمان کوچ کرده اش نیز که در اردوگاه کانون کارآموزی ایلام، اقامت موقتی گزیده بودند و به دنبال بمباران آن اردوگاه، اغلب آنان دسته جمعی و گاه خانوادگی به شهادت رسیدند به اندازه  خرمشهر یاد نشد و حتی در هفته دفاع مقدس، بزرگداشتی کشوری برایشان برگزار نشد.

مشکلات ایلام پا برجاست

این سرزمین که مهد تمدنهای بزرگ بوده است نتوانسته از نظر صنعتی توسعه یابد و برای کوچکترین مایحتاج، چشم به راه شهرستانها و استانهای همجوار بوده و دولتها هیچ صنایع مهم و اثرگذاری را در این دیار بنا ننهاده و سهواً یا عامداً خواسته اند که همچنان توسعه نیابد و در انتظار بماند.

این استان توسعه نیافته که هیچ زیرساختی برای توسعه همه جانبه در آن فراهم نبوده و بخش خصوصی کوچکترین رغبتی برای سرمایه گذاری در آن نداشته و ندارد، قطعاً با اجرای اصل 44 قانون اساسی به اوج محرومیت و توسعه نیافتگی خواهد رسید و می طلبد که مسئولان ارشد استانی و کشوری، استان ایلام را از این لحاظ معاف بدارند و دولت خود رأساً امر سرمایه گذاری در این دیار را دنبال کند تا حداقل بتواند به پای کوچکترین استان توسعه یافته کشور برسد و بعد از آن اجرای اصل 44 در استان دنبال شود.

حل مشکل بیکاری ایلام نیازمند اجرا مصوبات دولت

ایلام در اکثر شاخص های توسعه در رتبه آخر کشور قرار دارد و اگر مصوبات استانی ایلام اجرایی می شد روند توسعه و سرمایه گذاری و اشتغال را با تحول عظیم مواجه می ساخت.

استان ایلام با داشتن منابع عظیم نفت و گاز و آب و خاک و تاریخ تمدن دیرینه، جوانان ولایتمدارش نباید گرفتار بیکاری باشند و ایلام در اکثر شاخص های توسعه در رتبه آخر کشور قرار گیرد و در بخش صنعت ایلام در حالت رکود و اکثر صنایع غیرفعال است.

مصوبات استانی ایلام اگر اجرایی می شد روند توسعه و سرمایه گذاری و اشتغال را با تحول عظیم مواجه می ساخت که متاسفانه تاکنون با وجود پیگیری های مکرر از طریق وزارتخانه ها و معاونت راهبری ریاست جمهوری اجرایی نشده اند.

بیکاری غبار غم بر چهره جوانان تحصیل کرده ایلام نشانده است، ‌انتظار است با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان ایلام اعتبارات ویژه ای برای جوانان در نظر گرفته شود تا در دولت شما مردم ایلام برای تامین حداقل معیشت خود عاجز نشود.

 استان ایلام هشت سال گلوله باران و بمباران شد و امروز باران گرد و غبار توان نفس کشیدن از مردم را گرفته و مردان و شیرزنان ایلام را به انواع بیماری گرفتار کرده است، آیا رواست مردمانی که در 8 سال دفاع مقدس مردانه جنگیدند حالا گرفتار ریزگردها شوند.

اعتیاد در بین جوانان ایلام

هم اکنون معضل اعتیاد در استان ایلام به علت مشکلات بیکاری جوانان به اوج خود رسیده است و نگاهی گذرا به پارکها و مراکز تفریحی شهرستان موید این گفته است چرا که فیلتر سیگار، سرنگ و وسایل و تجهیزات اعتیاد در این اماکن به وفور به چشم می خورد.

اعتیاد هم اکنون در کل استان ایلام دامنگیر جوانان شده و این مسئله قبل از اینکه به فاجعه تبدیل شود باید از سوی مسئولان حداقل برای اشتغال جوانان چاره ای اندیشیده شود.

علاوه بر اعتیاد مشکل بیکاری باعث طلاق در بین زوجهای جوان استان نیز شده به طوری که جوانان بدون در نظر گرفتن آینده با شغلهای موقت و غیر پایدار ازدواج می کنند که در آینده با بیکار شدن فرد موجب متلاشی شدن بنیان خانواده و نهایتا طلاق می شود.

مهاجرت در استان یک چالش اصلی است

یک کارشناس مسائل اجتماعی در استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: مشکل بیکاری و نبود شغل در استان ایلام باعث شده بسیاری از جوانان استان بخصوص در روستاهای استان به استانهای صنعتی مثل تهران، خوزستان، تبریز، بوشهر و..مهاجرت کنند که این عامل باعث شده جمعیت ایلام طی سالهای گذشته رشد چندانی نکند.

محمد رضا اسدی بیان داشت: اصلی ترین و مهمترین دلیل مهاجرت افراد از این استان "بیکاری" است و ساکنان این منطقه به دنبال یافتن کاری برای امرار معاش و چرخاندن چرخ سنگین زندگی به رغم تمام مشکلات مهاجرت به شهرهای بزرگ پناه برده اند زیرا در این استان طی سالیان گذشته منبع عمده درآمد تنها کار کشاورزی بوده است و از کارخانه ها و ... خبری نبوده است البته این وضعیت هم اکنون نیز بر این منطقه حاکم است و جمعیت بسیاری از این استان همچنان مهاجرت را بر ماندن ترجیح می دهند و اکثر افراد باقیمانده نیز به سختی امرار معاش می کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 90 درصد افرادی که از ایلام به دیگر استانهای کشور مهاجرت کرده اند، عمده دلیل مهاجرت خود را بیکاری عنوان می کنند به طوری برخی از افراد این استان برای یافتن شغلی حتی به شهرهای بوشهر که کیلومترها با این استان فاصله دارد می روند.

این کارشناس با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت اقتصادی خانوارهای ایلامی مناسب نیست، تصریح کرد: بیشتر این موضوع نشات گرفته از بیکاری و نبود شغلهای درآمدزا در استان است.

اسدی عنوان کرد: دولت باید به استان ایلام توجه ویژه ای داشته باشد و توقعات مردم استان ایلام به طور معقول برآورده کند.

طبق گفته کارشناسان نرخ بیکاری در استان ایلام با توجه جمعیت 600 هزار نقری در بالاترین حد خود قرار دارد و نرخ بیکاری در این سه استان طی 20 سال گذشته همواره بالا و بالای 20 درصد بوده است.

هر چند طی سالهای گذشته اقدامات و مصوباتی برای حل مشکل بیکاری مثل ایجاد طرحهای اشتغالزایی در این استانها انجام شده اما بعضی از این اقدامات نیز یا به سرانجام نرسیده و یا هنوز در حال انجام هستند.

 

 

 

 

 

کد خبر 2144931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha