۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۴۱

نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران؛

مجوز نشر مبنای عرضه کتاب در نمایشگاه/ «هاشمی در سال 88» سفارشی مجوز نگرفت

مجوز نشر مبنای عرضه کتاب در نمایشگاه/ «هاشمی در سال 88» سفارشی مجوز نگرفت

رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام کرد: هر کتابی که از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز داشته باشد، آن مجوز برای ما معتبر است و ما این مجوز را، مبنای عرضه کتاب ها در نمایشگاه کتاب تهران می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز یکشنبه 7 اردیبهشت با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و همچنین امیر مسعود شهرام نیا و محمد اللهیاری فومنی قائم مقام و معاون فرهنگی و اجرایی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگی و عمومی در تهران برگزار شد.

عزم جدی برای ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران هست

سیدعباس صالحی در این کنفرانس مطبوعاتی و در بخش پرسش و پاسخ آن در جواب سوالی در مورد مکان نمایشگاه کتاب تهران و اینکه کی این رویداد مهم فرهنگی صاحب خانه خواهد شد، گفت: واقعیت این است که این اهتمام جدی هم در شخص وزیر و هم در بین مسئولان مجموعه مدیریت شهری از جمله رئیس شورای شهر، شهردار تهران و استاندار تهران وجود دارد که مکان نمایشگاه فراهم شود. امیدوارم در مراسم افتتاحیه هم که با حضور آقای روحانی برگزار خواهد شد و بحث‌هایی که در این خصوص صورت خواهد گرفت، بتواند گرهی از این مشکل بگشاید.

صالحی در خصوص دستاوردهایی که افغانستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال تهران برای فرهنگ مکتوب کشورمان خواهد داشت، ضمن اعلام اینکه امسال افغانستان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند و ناشران این کشور در مکانی آبرومند در سالن کشورها و در محلی ویژه جانمایی خواهند شد، گفت: این اقدام بخشی از دیپلماسی فرهنگی کشور است و تبعا کشوری مانند افغانستان که هم به زبان فارسی سخن می‌گویند و هم به این زبان می‌نویسند، از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره روندی که برای انتخاب مهمان ویژه در دوره این نمایشگاه طی شده است، گفت: اواخر سال گذشته که من به همراه هیأتی از چاپخانه داران و ناشران کشور سفری به افغانستان داشتیم با ظرفیت‌های چاپ و نشر این کشور بیشتر از گذشته آشنا شدیم و همانجا این موضوع مطرح شد که چگونه می‌توان این تعامل را بهبود بخشید.

افغنستان فرصتی طلایی برای صنعت نشر ایران

صالحی به امضای تفاهم نامه مشترک بین ناشران ایران و افغانستان در آن سفر اشاره کرد و گفت: بعد از این موضوع و تعاملات عمیق تری که برقرار شد، این مسئله پیش آمد که چطور می‌تواند از حضور افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران به شکل بهتری بهره برد. نمایشگاه امسال کتاب تهران فرصتی برای آن است که مخاطب ایرانی با ظرفیت فرهنگی موجود در افغانستان بیشتر آشنا شود که خود همین مسئله دیپلماسی عمومی را در فضای نمایشگاه معنادار می‌کند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین افغانستان را یک فرصت طلایی برای ایران و به ویژه بخش فرهنگی آن ذکر کرد و گفت: نباید یادمان برود که در جریان دفاع مقدس دو هزار شهید افغانستانی تقدیم این کشور شد و صدها نویسنده و ناشر در افغانستان به زبان فارسی کتاب می‌نویسند و منتشر می‌کنند.

مجوز کتاب مبنای عرضه آن در نمایشگاه است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره کتاب‌هایی که اجازه عرضه در این نمایشگاه را دارند، بیان کرد: هر کتابی که از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز داشته باشد، آن مجوز برای ما معتبر است و به طور جدی تاکید شده است که با وسع نظر در این خصوص برخورد شود. نمایشگاه یک محیط امن فرهنگی است و هیچ اتفاقی از غیر مجاری متولی نمایشگاه نباید در آن بیافتد. ما مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای کتاب‌ها، مجوز مبنا برای عرضه کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب تهران می‌دانیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر به مشکلات زیرساختی صنعت نشر ایران اشاره کرد و از آن به عنوان یک کشتی آسیب دیده یاد کرد و افزود: اگر این کشتی آسیب دیده به گل بنشیند، همه ما به گل می‌نشینیم بخشی از تلاش‌های من و همکارانم در چند ماه گذشته معطوف به این مساله بوده است که با همکاری و همفکری تشکل‌های نشر این حوزه را سامان دهیم.

صالحی همچنین در مورد ابهام‌های مالی که پیرامون قراردادهای نمایشگاه کتاب تهران با تشکل‌های نشر منعقد شده است، یادآور شد: در این خصوص مجموعه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگینمی‌توانست با تک تک تشکل‌های نشر قراردادهای جداگانه امضا کند و لذا با یک مجموعه به نام تشکل‌های نشر قراردادی کلی امضا کرد که شاید یک گام کوچک و حتی نمادین باشد برای نزدیک کردن تشکل‌ها به یکدیگر. اتفاقی که در این خصوص افتد این بود که این تشکل‌ها علی رغم اختلاف‌هایی که با هم داشتند، به همدیگر نزدیک شده اند و این مقدمه ای است برای یک همگرایی کامل تر.

«هاشمی در سال 88» سفارشی مجوز نگرفته است

وی همچنین با تکذیب ادعایی مبنی بر اینکه سفارشی برای تسریع در صدور مجوز به کتاب «هاشمی در سال 88»، صورت گرفته است، گفت: این کتاب فرآیند طبیعی خود را طی کرده و از نظر اداره کتاب ما مجوز ما بلامانع است البته کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند لزوما به این معنا نیست که همه مطالبشان درست است چون ما یکسری ضوابط داریم که معیارهای کلی را بر این ضوابط سوار می‌کنیم و بر اساس آن کتاب‌ها را بررسی و قابل انتشار می‌دانیم یانمی‌دانیم در واقع ما مثل اداره استاندارد عمل می‌کنیم که یکسری معیارهای عمومی دارد. وزارت ارشاد ضامن این نیست که جمله به جمله یا پاراگراف به پاراگراف این کتاب و همچنین دیگر کتاب‌ها درست باشد.

بدهی نمایشگاه کتاب به ناشران خارجی حاصل یک «ندانم کاری اداری» بود

رئیس نمایشگاه کتاب امسال تهران همچنین در خصوص مشکل عدم پرداخت بدهی دوره‌های قبلی این نمایشگاه به ناشران خارجی یادآور شد: بخشی از کارهایی که در این ایام به طور جدی پیگیری شد، بحث بدهی ناشران خارجی بود و در این زمینه هم بین بانک ملت و بانک مرکزی مسائلی درباره نحوه پرداخت این بدهی بوجود آمده است و این به معضلی برای ارشاد و ناشران خارجی تبدیل شده است و با وجود مکاتبات و پیگیری‌های جدی متاسفانه تا این لحظه این بدهی‌ها تسویه نشده استف اما تمام تلاش ما این است که این مساله هر چه زودتر حل شود و اگر نشد باید طرق دیگری را برای حل آن آزمود. شایسته نیست که اعتبار جمهوری اسلامی برای یک ندانم کاری اداری و بروکراسی بی معنی در حوزه مالی هزینه شود.

صالحی در خصوص اینکه چگونه می‌خواهد با مسئولان قبلی نمایشگاه کتاب تهران، یک نمایشگاه متفاوت تر و باکیفیت تر برگزار کند، گفت: رویکرد من در مجموعه معاونت فرهنگی و مجموعه نمایشگاه کتاب تهران همواره استفاده از ظرفیت‌های پیشینی با آرایش تازه است به هر حالنمی‌توان برای ساخت فضایی که بیش از صد هزار متر مربع مساحت دارد، از نقطه صفر شروع کرد. من لازم است از همکارانم در برپایی نمایشگاه کتاب تهران تقدیر کنم چون در روز اول عید و روزهایی که بسیاری در تعطیلات بودند، آنها پیگیر امور مربوط به نمایشگاه بودند.

حمایت‌های مالی دولت از بخش فرهنگ کاهش یافته است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین درباره علت کاهش یارانه‌ها در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: سال 85 بحث حذف یارانه کاغذ مطرح شد و قرار شد این یارانه به سمت مصرف کننده کاغذ یا همان کتاب منتقل شود. در آخرین سال دولت آقای خاتمی یارانه کاغذ رقم قابل توجهی بود و این در شرایطی بود که دلار حدود هزار تومان بود اما الان به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. روی کاغذ 110 میلیارد تومان به عنوان یارانه تخصیص یافته که البته قرار است 80 میلیارد تومان آن هم تحویل ما شود. البته این 80 میلیارد تومان هم به طور کامل اختصاص نمی‌یابد ضمن اینکه این جزو ردیف بودجه ما نیست بلکه کمکی است که همانطور که گفتم بخش اعظمی از آن هم به وزارت ارشاد داده نمی‌شود. واقعیت این است که حوزه حمایتی دولت در کمک به مصرف‌کننده در حوزه فرهنگ بسیار کاهش پیدا کرده است. البته امسال سعی کردیم آورده‌هایی را به این حوزه اضافه کنیم، اما عملا با یک رقم بسیار ضعیف و کم مواجه هستیم.

عذرخواهی رئیس نمایشگاه کتاب تهران از ناشران رفع تعلیق شده اما غایب در این نمایشگاه

وی در پاسخ به این سوال که آیانمی‌شد به ناشران رفع تعلیق شده هم در نمایشگاه امسال کتاب تهران هم جا داده شود؟، گفت: ما مشکل ناشران تعلیقی را، آنهایی که به ارشاد مربوط می‌شد، حل کرده ایم و الان منعی برای انتشار کتاب ندارند، اما در خصوص نمایشگاه در ابتدا تصمیم این بود که آنها هم در نمایشگاه حضور داشته باشند، اما با توجه به اینکه چند ماهی بیشتر نیست که آنها دوباره مشغول به کار شده اند و طبیعتا عناوین کتابهایشان به حد نصاب نمایشگاهنمی‌رسید، لذا ما باید تبصره ای می‌زدیم که طبیعتا این تبصره خیلی از ناشران دیگر را که مثلا 15 و 10 عنوان کتاب در مدت اخیر منتشر کرده اند، با توقع جدی مواجه می‌کرد به این معنا که اگر قرار است به این ناشران (ناشران رفع تعلیق شده) فضا اختصاص یابد، باید به ما هم فضایی اختصاص یابد.

صالحی از آنچه گفتگوی تعاملی با این دسته از ناشران رفع تعلیق شده خواند، گفت: واقعیت این بود که آنها این احساس حسن نیت را از وزارت ارشاد در این دوره دیدند و ما هم گفتیم که نمی‌خواهیم مضیقه سازی کنیم، اما برای جلوگیری از ایجاد فضای توقع مجبور هستیم از حضور شما در نمایشگاه عذرخواهی کنیم چون اگر این اتفاق بیافتد و شما در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشید بستن این فضا برای ما به عنوان مسئولان نمایشگاه دشوار خواهد شد.

کد خبر 2279499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha