۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷

درستی اعلام کرد؛

تولید 20 درصد عسل کشور در خوی/ پیش بینی برداشت 9 هزار تن محصول

تولید 20 درصد عسل کشور در خوی/ پیش بینی برداشت 9 هزار تن محصول

ارومیه – خبرگزاری مهر: معاون امور دام جهاد کشاورزی خوی از تولید 20 درصد عسل کشور توسط 300 هزار کندوی مستقر در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود درستی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوی با دارا بودن 315 هزار کندوی زنبور عسل به عنوان قطب اول پرورش زنبور عسل کشور محسوب می شود، افزود: امسال 20 درصد عسل کشور در این شهرستان تولید و عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه از کندوهای موجود در خوی 290 هزار کندوی مدرن و 25 هزار کندو به صورت سنتی بومی هستند، اظهار داشت: میانگین کشوری برداشت عسل از هر کندو حدود 16 کیلوگرم بوده که این در حالی است که در خوی میزان برداشت عسل از هر کندو 30 کیلوگرم است.

معاون امور دام جهاد کشاورزی خوی با اعلام اینکه سالانه از زنبورستان های کشور 42 هزار تن عسل تولید می شود که سهم شهرستان از این میزان به تنهایی 20 در صد است، عنوان کرد: بر اساس پیش بینیهای انجام شده امسال 9 هزار تن عسل از زنبورستانهای خوی برداشت می شود.

درستی ادامه داد: براساس آمارهای موجود، حدود 60 درصد کندوهای خوی در طبیعت این شهرستان و بقیه در طبیعت ییلاقی شهرستان های همجوار از جمله چالدران، زنجان، سلماس، پیرانشهر و دزفول استقرار یافته اند.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد کندوهای آذربایجان غربی و بیش از 8 درصد از کندوهای کشور در زنبورستانهای خوی جای گرفته، ادامه داد: 20 درصد عسل تولید شده در کشور از زنبورستان های خوی به دست می آید و این شهرستان در زمینه تولید عسل رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه عسل کوه اورین و چله خانه خوی در حال حاضر زبانزد خاص و عام در کشورهای همسایه ایران در امر صادارات این محصول است، گفت: ضعف تبلیغات و بازاریابی مصرف عسل، پائین بودن سطح علمی زنبورداران ، فقدان انسجام تشکل‌های زنبورداری و عرضه عسل ‌های غیر استاندارد از سایر نقاط کشور به بازار توسط سودجویان از عواملی است که میزان تولید عسل را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

درستیبا بیان اینکه فعالیت در صنعت زنبورداری نقش مهمی در اقتصاد خانوارها به خصوص خانوارهای روستایی خوی دارد گفت: توجه بیشتر به زنبورداران و ایجاد امکانات و تسهیلات برای آنان، نقش موثری در افزایش کیفیت و میزان تولید این محصول با ارزش دارد و در زمینه ایجاد اشتغال نیز تاثیرگذار است.

معاون امور دام جهاد کشاورزی خوی توجه به گسترش بیمه صنعت زنبوری از برنامه های اساسی دولت عنوان کرد و افزود: افزایش سهم دولت در پرداخت بیمه زنبور عسل از 60 به 80 درصد و اعمال تخفیف 10 درصدی حق بیمه به منظور بهبود بهره وری از برنامه های جدید دولت برای حمایت از زنبورداران است.

بیشترین صادرات عسل تولیدی خوی به کشورهای ترکیه،کردستان عراق و آذربایجان صورت می گیرد.

 

کد خبر 2285164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha