۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۳

حسن خانی:

آذربایجان غربی نماد تعامل ادیان و مذاهب/ جشنواره جام تموز در ارومیه آغاز شد

آذربایجان غربی نماد تعامل ادیان و مذاهب/ جشنواره جام تموز در ارومیه آغاز شد

ارومیه – خبرگزاری مهر: فرماندار ارومیه از آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی کشور به عنوان نماد صلح، آرامش و تعامل ادیان، مذاهب مختلف نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس حسن خانی یکشنبه شب در آیین آغاز جشنواره فرهنگی و ورزشی جام تموز ویژه آشوریان اظهارداشت: این استان با وجود قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی کشور سالهاست شاهد زندگی مسالمت آمیز همراه با صلح و امنیت مذاهب و ادیان مختلف است.

وی ادامه داد: ایران و به تبع آن آذربایجان غربی جزیره ثبات و آرامش در منطقه است چرا که در هفته گذشته شاهد برگزاری مهمترین جشن آشوریان جهان در کلیساس تاتائوس مقدس در چالدران و جشنواره فرهنگی و ورزشی آنان در شهر ارومیه هستیم.

حسن خانی افزود: ایجاد آرامش و امنیت برای اقلیت های مذهبی در قانون اساسی کشورمان آمده است و تمامی دولتمردان در راستای عمل به اصول قانون اساسی نهایت دقت و تلاش را به کار بسته اند.

سالهاست مذاهب مختلف برای اعتلای نام ایران دوشادوش هم هستند

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: خوشحالیم که در کشور عزیزمان ایران، ترکیبی از همزیستی اقوام و ادیان مختلف را شاهدیم و اقوام و مذاهب همواره در خوشی و ناخوشی های همدیگر برای اعتلای نام ایران در کنار هم و دوشادوش هم بوده اند.

یوناتان بت کلیا ادامه داد: با برگزاری این جشنواره به دنیا ثابت کردیم که ما ایرانی هستیم و در کنار مردم ایران با آرامش و امنیت و با حقوقی برابر زندگی می کنیم و احتیاج به قیم نداریم.

وی اضافه کرد: وزارت ورزش و جوانان ایران برای برگزاری چهاردهمین دوره جام تموز حمایت خوبی دارد که این بیانگر احترام مردم ایران به اقوام و برابری دین، فرهنگ و مذاهب مختلف در ایران است.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور ورزشکاران آشوری از پنج کشور جهان در جام فرهنگی و ورزشی تموز در ارومیه، نماد صلح و دوستی ایران با تمام جوامع، اقوام و مذاهب مختلف دنیاست.

 وی همچنین با محکوم کردن جنایان اسرائیل غاصب در غزه اظهارداشت: مجامع حمایت از حقوق بشر که دم از حمایت و پشتیبانی ملت ها می زنند چرا چشمان خود را به این همه ظلم و ستم بسته اند و در برابر کشتار و به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان بی گناه غزه سکوت کرده اند.

دبیرکل اتحایه جهانی آشوریان گفت: امروز در قرن بیستم و یکم شاهد فجایع و ستم های فراوانی و نسل کشی هستیم و همانطور که مشاهده می شود آشوریان مقیم شهر موصل عراق پس از هفت هزار سال اقامت در این منطقه در کنار مسلمانان توسط گروه داعش به خاک و خون کشیده شده و از خانه و کاشانه خود به زور بیرون رانده می شوند.

مردم سالاری به صورت واقعیت عینی در ایران قابل مشاهده است

رئیس انجمن آشوریان ارومیه نیز در این آیین گفت: به خود می بالیم که 14 سال میزبانی جام تموز در ایران را بر عهده داشته ایم و با افتخار به جهانیان ثابت کردیم نعمت آزادی و مردمسالاری به صورت واقعیتی عینی در ایران قابل مشاهده است.

استنلی سیمونز اظهار داشت: تموز چهارمین ماه آشوریان و به عنوان ماه شکرگزاری، فراوانی و نعمت است و در این ماه کشاورزان با برداشت محصولات کشاورزی خود به وفور نعمت می رسند.

وی با ابراز تاسف از وقایع اخیر استکبار جهانی و رژیم اشغالگر صهیونسیت و گروهگ داعش در کشتار مردم مسلمان و آشوری منطقه افزود: امیدواریم مجامع مدافع حقوق بشر با باز کردن چشم و گوش خود ببینند که چه بر سر زنان و کودکان بی گناه منطقه خاورمیانه آمده است و دست یاری و تظلم خواهی خود را به سوی آنان دراز کنند.

آیین افتتاح چهاردهمین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان جهان ˈجام تموز در ارومیه برگزار شد.

در این جشنواره 275 ورزشکار از کشورهای عراق، گرجستان، ارمنستان، روسیه و دانمارک و ورزشکارانی از شهرهای تهران، اهواز و ارومیه در باشگاه انجمن آشوریان ارومیه به مدت یک هفته با هم به رقابت می پردازند.

چهاردهمین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان جام تموز در شش رشته والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس روی میز، شطرنج و تنیس خاکی در ارومیه برگزار می شود.

این آیین با اجرای دعای شکر توسط اسقف نرسی بنیامین اسقف کلیسای شرق آشور ایران آغاز و سپس مشعل چهاردهمین دوره این مسابقات توسط یکی از ورزشکاران روشن شد.

کد خبر 2342717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha