۴ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۵۳

ابهری:

گاهی به کیفیت روانشناختی دکور برنامه‌های تلویزیون توجه نمی‌شود

گاهی به کیفیت روانشناختی دکور برنامه‌های تلویزیون توجه نمی‌شود

یک استاد دانشگاه معتقد است متاسفانه گاهی به خاطر مشکلات مالی و محدودیت‌های موجود در تلویزیون کمتر به کیفیت روانشناختی دکور توجه می‌شود.

مجید ابهری، استاد دانشگاه، کارشناس رسانه، یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی درباره نقش دکور در برنامه‌های تلویزیونی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه ارتباط بصری اولین مبنای تداوم ارتباط یا قطع آن و بهترین مقیاس برای ارزیابی است، بنابراین جذابیت دکورها و پلاتوها می‌تواند سهم عمده‌ای در برقراری ارتباط با مخاطبان داشته باشد.
 
وی ادامه داد: یکنواختی فضای بسیاری از برنامه‌ها باعث می‌شود بیننده دچار خستگی نظری شده و نتواند با مفاهیم اصلی ارتباط فکری برقرار کند. تکراری شدن در این زمینه می‌تواند باعث عبور از بسیاری از برنامه‌های مفید گردد، چرا که مخاطب تصور می‌کند برنامه‌ای که دارای فضای تکراری است قطعاً محتوای تکراری نیز خواهد داشت.
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: تهیه فضای اجرا باید مطابق نمادهای فرهنگی، فکری، رفتاری و موضوعی با محور برنامه داشته باشد. هارمونی رنگ‌ها، قطعات کنار هم چیده شده، وضعیت مبلمان دکور و تصاویر موجود از ارکان ایجاد جذابیت برای برنامه است. متاسفانه گاهی به خاطر مشکلات مالی و محدودیت‌های موجود در تلویزیون کمتر به کیفیت روانشناختی دکور توجه می‌شود.
 
ابهری اشاره کرد: برای یک موضوع دینی یا سوگواری ایجاد فضای حزن انگیز تاثیر مستقیمی در محتوای برنامه داشته و همین طور در برنامه های مرتبط با روانشناسی خانوادگی و مباحث علمی سلیقه افرادی که ساخت دکور را بر عهده دارند با آمیختگی نظری در راهنمایی روانشناختی می‌تواند مبنای مناسبی برای کار باشد، حتی رنگ لباس، وضعیت نشستن مجریان در داخل دکور، قرار دادن دست ها و ژست‌های رفتاری هنگام اجرای برنامه، فراز و فرود صدا و به کار بردن کلیپ‌ها و آیتم های مرتبط با موضوع می‌تواند از یکنواختی و کسالت بار بودن موضوع‌ها به طرز چشمگیری کاهش دهد.
 
این رفتارشناس اجتماعی در پایان گفت: برقراری ارتباط مخاطب با موضوع در درجه اول به کاربرد رنگ‌های گرم و اشیاء و ابزار مورداستفاده در دکور دارد. بنابراین برای تاثیرات بیشتر مفاهیم علمی توجه به نکات گفته شده و آزمایش آنها می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
کد خبر 1562499

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha