۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۵۴

گزارش تصویری - تشریحی/

نخستین روستای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در شرف نابودی

نخستین روستای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در شرف نابودی

یاسوج - خبرگزاری مهر: معماری اصیل روستای کریک در شهرستان دنا به عنوان تنها روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد در شرف تخریب کامل قرار دارد و این در حالی است که هیچ تلاشی از سوی مسئولان برای جلوگیری از تخریب آن دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه چند سال از انتخاب روستای "کریک" به عنوان روستای هدف گردشگری می گذرد، اما طی این سالها به دلیل غفلت مردم و مسئولان، بخش زیادی از معماری سنتی این روستا از بین رفته است.

روستای "کریک" با  معماری سنتی زیبا که امروزه در ادبیات معماری ایران روستاهای "ماسوله ای" نام گرفته در شهرستان دنا و در 25 کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد.

معماری این روستا که در میان دره ای سرسبز در پای کوههای سپید پوش دنا و درکنار رودخانه ای خروشان قرار گرفته به صورت پلکانی است به طوریکه بام هر خانه حیاط خانه بالایی می شود و مصالح به کار رفته در ساخت بناها به صورت ترکیبی از خشت، چوب و سنگ است.

به گفته کارشناسان، روستای "کریک" یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود که سابقه یکجا نشینی در این منطقه به دوران قبل از اسلام بر می گردد.

شغل اغلب مردم این روستا دامداری، باغداری و کشاورزی است و به تولید محصولاتی همچون شیر و ماست، برنج، گندم، هلو، گردو، سیب و انگور مشغول هستند.

وجود باغهای متنوع میوه و شالیزارهای سرسبز برنج در کنار این روستا، چشم اندازی زیبا در تمام وصول سال به کریک می بخشد.

همچنین وجود بقاع متبرکه سه امامزاده در این روستا موجب شده زائران زیادی برای زیارت آنها به این روستا سفر کنند.

ماسوله کهگیلویه وبویراحمد درشرف نابودی/ وعده مسئولان محقق نشد

در حالیکه در سایر نقاط کشور روستاهای با چنین ویژگی هایی با هدف توسعه صنعت توریسم و حفظ و احیای میراث فرهنگی گذشتگان مورد توجه ویژه قرار می گیرند که نمونه های آن روستای "ماسوله" در گیلان، روستای "کندوان" در آذربایجان شرقی، "ونایی" در لرستان و "تولون" در اردبیل و ... است، "ماسوله" کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم توجه مردم و مسئولان در شرف نابودی قرار دارد.

این روستا ازجمله اولین روستاها در این استان بود که به عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی شد و طی سالهای اخیر به عنوان روستای هدف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد اما اقدامی جدی در رابطه با حفاظت از این میراث کهن و همچنین توسعه گردشگری آن صورت نگرفت تا کم کم بافت سنتی آن تخریب شود و آهن و بلوک جای چوب و خشت را در معماری این روستا بگیرد.

روستای "کریک" در دور دوم سفر استانی هیئت دولت به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد و در دور سفر سوم، بودجه ای به آن اختصاص یافت.

در شهریور 89 و پس از انتخاب این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از انجام طرح جامع مطالعات روستای "کریک" و احداث اولین اردوگاه تفریحی در کنار بقعه متبرکه امامزاده "عسکر"(ع) این روستا خبر دادند.

همچنین مبلغ 150 میلیون تومان در آن سال برای توسعه گردشگری این روستا اختصاص یافت اما به رغم وعده های مسئولین در حفظ و احیاء آن، بافت سنتی روستای کریک سال به سال در حال نابودی است.

نابودی 50درصد از بافت روستا طی سه سال اخیر

یکی از اهالی این روستا به خبرنگار مهر گفت: طی سه سال اخیر بیش از 50درصد بافت قدیمی این روستا از بین رفته است.

مسرور عباسی افزود: به دلیل عدم حمایت مسئولین، بخش زیادی از مردم این روستا طی سالهای اخیر به دلیل رشد جمعیت و یا مشکلاتی همچون بیکاری به شهر و یا روستاهای اطراف رفتند و خانه های آنها خالی از سکنه شده است.

وی بیان کرد: براین اساس در فصول سرد و پربارش سال به دلیل عدم نگهداری، این خانه ها کم کم خراب می شوند.

عباسی اظهار داشت: اگر مسئولان نگران تخریب معماری سنتی این روستا بودند، باید برای نگهداری و احیاء آن هزینه ای اختصاص می دادند.

تخریب روستا برای توسعه عمرانی

یکی دیگر از اهالی این روستا نیز گفت: برخی از مسئولان عمرانی قدیمی بودن بافت این روستا را علت عدم ارائه امکانات عمرانی در این روستا عنوان می کنند.

نورعلی طاهری افزود: به عنوان مثال کارشناسان شرکت گاز می گفتند چون بافت این روستا قدیمی است نمی توانیم به آن گاز بدهیم.

وی بیان کرد: مردم این روستا وقتی می دیدند روستاهای اطراف از نعمت گاز و سایر امکانات برخوردار هستند، تمایلی برای حفظ بافت سنتی آن نشان ندادند تا کم کم این بافت سنتی از بین برود.

طاهری عنوان کرد: همچنین برخی از مردم روستا از چوبهای استفاده شده در این بناها برای مصارف گرمایی در زمستان استفاده می کنند.

 اما روستای کریک به دیلل بافت سنتی خود مورد توجه هنرمندان عکاس و فیلمساز نیز قرار داشت و تاکنون دهها فیلم مستند، تله فیلم و سریال در آن تولید شده است. براین اساس تخریب معماری اصیل این روستا نگرانی هنرمندان را نیز در بر داشته است.

رضا دانش پژوه از فیلمسازان جوان این استان گفت: هرساله شاهد حضور گروههای فیلمسازی و عکاسی در این روستا برای تولید فیلم و عکس بودیم به طویکه این روستا را هالیوود کهگیلویه و بویراحمد نام نهاده بودند.

وی افزود: اما با تخریب بافت قدیمی این روستا، گروههای هنری با مشکل مواجه شده اند.

دانش پژوه تصریح کرد: در خصوص حفظ و احیاء این روستا کم کاری شده و نباید سرنوشت آن اینگونه میشد.

روستاهایی که به عنوان هدف گردشگری انتخاب می شوند، اگر به وضعیت معماری یا ظرفیتهای این روستاها توجهی نشود، اهدافی که برای چنین روستاهای هدف گردشگری ترسیم شده محقق نخواهد شد. 

روز به روز و یکی پس از دیگری بناهای سنتی روستای کریک ویران می شود و جای خود را به مخروبه و یا خانه هایی با شکل و شمایل جدید می دهد و شاید تا سال بعد تنها خاطره ای از معماری اصیل روستای کریک برجای بماند.

.......................

گزارش و عکس: شریف اسلامی

کد خبر 1606541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha