۱۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۳۹

میدان امام خمینی (ره) بازسازی و ساماندهی می شود

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی با اشاره به ساماندهی و بازسازی میدان امام خمینی (ره)گفت: هدف اصلی اجرای طرح ارتقای کیفی میدان امام خمینی(ره) احیای نقش فرهنگی ــ گردشگری در تلفیق با عناصر و فضاهای ارزشمند پیرامونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست تخصصی فنی طرح ساماندهی و بهسازی میدان امام خمینی(ره) با حضور منتقدان طرح، استادان دانشگاهی و نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه های شهرداری در نگارخانه دانشگاه تهران برگزار شد.

شاپور دیوسالار، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی این جلسه گفت: هدف اصلی اجرای طرح ارتقای کیفی میدان امام خمینی(ره) احیای نقش فرهنگی_ گردشگری میدان در تلفیق با عناصر و فضاهای ارزشمند پیرامونی، افزایش امنیت محیطی و ترغیب اقشار مختلف اجتماعی به حضور در میدان، هدایت و کنترل سرمایه‌گذاری در راستای تقویت نقش گردشگری و هویت فرهنگی و تاریخی میدان، همچنین پالایش کاربری‌های محورهای پیرامون میدان به سوی فعالیت‌هایی با زمینه حضور اجتماعی است.

به گفته دیوسالار،آرام‌سازی ترافیک بر پایه اولویت حرکت پیاده و جداسازی و مدیریت حرکت سواره عبوری و مقصدی و در ادامه آن ایجاد کاربری‌های جاذب جمعیت با توالی و تداوم روزانه و شبانه از دیگر محورهای اصلی طرح ارتقای کیفی میدان امام خمینی(ره) است.

بر اساس این گزارش سید محمد بهشتی عضو هیات مدیره و عضو کمیته تخصصی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره این طرح گفت: باید طراحی این میدان متناسب با ظرفیت کالبدی، فرهنگی، کاربری و عملکردی آن باشد در غیر این صورت تغییرات انجام شده مانع کیفیت بخشی به زندگی در این میدان می شود.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشته باشیم که این میدان مکانی تاریخی است و طی دوره های مختلفی دچار تغییر و تحولات بسیاری شده، به همین دلیل توجه ویژه به دوره های مختلف معماری تاثیرگذار در این میدان، در طرح ساماندهی و بهسازی آن ضروری و لازم است.

به گفته بهشتی، یکی از نقاط قوت این میدان مالکیت دولت‌های مختلف در تمامی دوره‌ها بوده و در واقع بخش‌های خصوصی مداخله چندانی در ایجاد آشفتگی‌های موجود در آن نداشته‌اند.

به عقیده این کارشناس مسایل شهری، میزان مداخلات باید ملایم و واقع‌بینانه و با توجه به استعدادهای ذاتی و بحث زندگی پیاده در شهر باشد، در غیر این صورت هر گونه تغییر با شکست رو به رو می شود.

همچنین دکتر مهدی حجت، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، دیگر سخنران این نشست ، از کسانی است که معتقد است بی توجهی به شخصیت میدان که در واقع همان کاربری‌های تعریف شده در آن است، می تواند لطمات جبران ناپذیری به هویت میدان وارد کند.

وی در این خصوص اظهار کرد : هرگونه تغییر در هرکدام از میدان های شهر باید همسو با کاربری های تعریف شده در آنها باشد و در واقع این تغییرات باید به عنوان ترانسفورماتوری ،نیروهای وارد شده به میدان را جذب و هضم کند.

به اعتقاد وی ، میدان ها دیگر کاربری های گذشته خود را از دست داده اند و در طراحی های جدید باید تدابیری اندیشیده شود تا این المان های شهری ، محل آشتی افراد پیاده و ایجاد تعاملات فرهنگی و اجتماعی شوند.

بر اساس این گزارش میدان توپخانه، میدان سپه یا میدان امام خمینی(ره) نام میدانی تاریخی واقع در مرکز تهران است. این میدان در سال 1284 شمسی به دستور امیرکبیر احداث و ساختمان‌های اطراف آن بارها تخریب و نوسازی شده‌اند. این میدان که در گذشته مرکز حمل و نقل شهری و مکانی برای تجمعات شهروندان تهرانی محسوب می شده است در حال حاضر منطقه ای اداری و تجاری محسوب می‌شود.

کد خبر 1638719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha