۲۸ شهریور ۱۳۹۱، ۲۰:۱۴

تقوی عنوان کرد:

گمرک آستارا بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور

گمرک آستارا بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور

رشت - خبرگزاری مهر: ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه گمرک آستارا بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور است، گفت: این گمرک علاوه بر ارائه خدمات مختلف گمرکی، در زمینه امور مسافری نیز فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز تقوی عصر امروز در بازدید از گمرک آستارا اظهارداشت: این گمرک به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، ترانزیت داخلی و خارجی، کارتینگ بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی و قضایی آمادگی کامل برای راه اندازی دومین بندر اقتصادی در استان را دارد.

وی عنوان کرد: گمرک مزبور در راستای ارائه خدمت و تسهیل در امر تجارت مجوز رویه های مختلف گمرکی را در اختیار این بندر قرار داده که وجود زیرساختها و امکانات در این بندر نقش بسزایی در اعطای این مجوزها داشته است.

ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه گمرک آستارا بعنوان سومین مرز زمینی پرتردد کشور شناخته شده است، گفت: این گمرک رتبه نخست تجارت چمدانی کشور را در سالیان متوالی به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه رتبه نخست صادرات در میان گمرکات شمال کشور از سوی آستارا را از دیگر مزایایی این گمرک عنوان کرد و افزود: بیشترین حجم صادرات این شهرستان شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی، انواع ماشین، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و برخی کالاهای صنعتی بوده که به کشورهای آذربایجان و روسیه ارسال شده است.

تقوی اظهارداشت: عمده ترین کالاهای وارداتی این گمرک شامل آهن آلات، انواع چوب و تخته، انواع محصولات مصرفی، البسه و لوازم خانگی بوده که از کشورهای ترکیه، آذربایجان و چین به آستارا وارد شده است.

وی تصریح کرد: با راه اندازی اسکله و ورود کشتی های تجاری گمرک آستارا می تواند یکی از تاثیرگذارترین گمرکات کشور در زمینه صادرات به ویژه برای کشورهای حوزه دریای خزر باشد.

ناظر گمرکات گیلان با اعلام اینکه از حیث اقتصادی آستارا به هیچکدام از شهرستانهای همتراز خود شباهتی ندارد، گفت: قرار داشتن در نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان، همسایگی با چهار کشور تازه استقلال یافته شوروی سابق، تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه، اتصال آستارا (ایران) به آستارا (آذربایجان) از طریق راه آهن در آینده نزدیک از مزایایی مهم این شهرستان است.

وی ادامه داد: این شهر بندری به سبب واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و همچنین نزدیکی به مرکزکشور (نسبت به دیگر نقاط مرزی کشور) با فاصله ۵۳۰ کیلومتر از تهران و ۱۹۰ کیلومتر از مرکز استان گیلان از ویژگی ‌های مهم این شهرستان است.

تقوی اظهارداشت: بندر تجاری و دریایی آستارا احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر خواهد بود، با راه اندازی این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال کشور حدود ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱۵۰ کیلومتر در مسافتهای دریایی کاهش می‌ یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می‌ شود.

کد خبر 1699490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha