۱۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۷

پلیکان؛ پرنده ای که با موج دریا زندگی می‌کند

پلیکان؛ پرنده ای که با موج دریا زندگی می‌کند

یکی از با شکوه ترین پرندگان جهان پلیکان ها هستند پرندگانی که در کنار امواج کوبنده دریا ها زندگی می کنند.

 به گزارش خبرنگار مهر، زمین با  پرندگان و زیستمندانش در پهنه اقیانوس ها و آبراه ها مناظر بسیار شگفت انگیزی خلق می کند. 

 یکی از با شکوه ترین پرندگان  جهان پلیکان ها هستند پرندگانی که در کنار امواج کوبنده دریا ها زندگی می کنند.

 پلیکان ها جزء پرندگان غول پیکر محسوب می شوند  و در بعضی از آنها طول بال به ۳متر می رسد، پلیکان ها دارای پروازی بلند و زیبا هستند پروازی که  به ۱۰هزار پا نیز می رسد. پلیکان ها دارای هشت گونه هستند، این پرنده با شکوه ساکن تمام قاره ها به جز قطب جنوب است و از تاسمانی تا سواحل غرب کانادا دیده می شود، اکثر پلیکان ها در مناطق گرم زندگی می کنند، در سراسر سواحل و کناره رودخانه های منتهی به دریا، یعنی مناطقی که همه چیز برای خوردن از ماهی ها ، سخت پوستان و حتی لاکپشت ها وجود داشته باشد.

پلیکان ها جزء سنگین ترین پرنده های زمین نیز محسوب می شوند و جالباست   بدانیم اسکلت آنها یک دهم وزن این پرنده را شامل می شود هر دو جنس نر و ماده در جوجه کشی که معمولا شامل یک تا سه تخم است با هم همکاری می کنند .

پلیکان سفید پرنده‌ای است بزرگ و سفید رنگ با شاهپرهای نخستین سیاه‌رنگ ، کیسه گلوییش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد .

نر و ماده آنها در فصل زاد و ولد کاکل کوتاه مجعدی در پشت سر و پروبال سفید مایل به صورتی دارند . از فاصله نزدیک پرهای زرد قاعده گردن و چشم‌های قرمزش به‌خوبی دیده می شود .

پرنده نابالغ قهوه‌ای رنگ است و به تدریج رنگ آن مبدل به سفید چرک می شود ، باقیمانده پرهای اولیه به‌صورت خال‌های قهوه‌ای نامنظمی در سطح بدنش خودنمایی می کند . پرواز پلیکان سفید اغلب بی شتاب و توام با بال بازروی‌های کوتاه مدت است . در پرواز سرش را در عقب و روی شانه‌ها نگاه می دارد . به‌طور دسته‌جمعی در ردیف‌های منظم و اغلب در ارتفاع زیاد پرواز می کند .

 پلیکان سفید پرنده‌ای است بزرگ و سفید رنگ با شاهپرهای نخستین سیاه‌رنگ ، کیسه گلوییش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.

نر و ماده آنها در فصل زاد و ولد کاکل کوتاه مجعدی در پشت سر و پروبال سفید مایل به صورتی دارند . از فاصله نزدیک پرهای زرد قاعده گردن و چشم‌های قرمزش به‌خوبی دیده می شود .

 پرنده نابالغ قهوه‌ای رنگ است و به تدریج رنگ آن مبدل به سفید چرک می شود ، باقیمانده پرهای اولیه به‌صورت خال‌های قهوه‌ای نامنظمی در سطح بدنش خودنمایی می کند . پرواز پلیکان سفید اغلب بی شتاب و توام با بالبازروی‌های کوتاه مدت است . در پرواز سرش را در عقب و روی شانه‌ها نگاه می دارد . به‌طور دسته‌جمعی در ردیف‌های منظم و اغلب در ارتفاع زیاد پرواز می کند .

 آبهای وسیع داخل خشکی ، باتلاق‌ها و مرداب‌های کم عمق ساحلی زیستگاه اصلی پلیکان ها است اما  به‌ صورت دسته جمعی در نیزار آشیانه می‌سازند. 

این پرنده در ایران  در فصل تابستان‌ در دریاچه ارومیه از پراکندگی نسبتا خوبی برخوردار است و این در حالی‌ست که گاهی در فارس و سیستان نیز زاد و ولد می کند و ضمن مهاجرت در تالاب‌های سراسر ایران دیده می شود . به صورت مهاجر عبوری در شمال شرق ایران نیز دیده شده است.

 پلیکان سفید از پرندگان حمایت شده است و به حفاظت از محل های تولید مثل نیاز دارد که متاسفانه در حال حاضر برنامه حفاظتی خاصی برای آن انجام نشده  است.


 

کد خبر 1751684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha