۱۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۰۱

پنانیتو ریاست جمهوری خود را با تظاهرات مکزیکو سیتی آغاز کرد

پنانیتو ریاست جمهوری خود را با تظاهرات مکزیکو سیتی آغاز کرد

رئیس جمهور جدید مکزیک در حالی دیروز شنبه کار خود را آغاز کرد که در بیرون از محل ادای سوگند ریاست جمهوری تظاهرات کنندگان با نیروهای پلیس درگیر شده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس آنجلس تایمز، "انریکه پنانیتو" سیاستمدار 46 ساله و از اعضای حزب انقلابی بنیادین ( حزب نهاد انقلابی )، دیروز در کنگره مکزیک به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد و وعده داد که اولویت دولت وی رساندن مکزیک به اوج خواهد بود.

پنانیتو در حالی دیروز قدرت را از"فلیپ کالدرون" تحویل گرفت که در بیرون از ساختمان کنگره پلیس با تظاهرات کنندگان درگیر شده بود و با شلیک گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آنها داشت.

انریکه پنانیتو

در این میان معترضین نیز با پرتاب بمب های آتش زا و سنگ از خود دفاع می کردند که در نتیجه این درگیری تعدادی از نیروهای پلیس و همچنین معترضین زخمی شدند.

اغلب تظاهرات کنندگان دیروز را دانشجویان چپ گرایی تشکیل می دادند که نگران به قدرت بازگشتن حزب پنانیتو به قدرت هستند. این حزب در قرن بیستم میلادی برای مدتی قدرت را در مکزیک در دست داشت و به گفته مخالفان در آن سالها کشور به صورت تک حزبی اداره می شد.

در میان تظاهرات کنندگان، حامیان "لوپز اوبرادور" نفر دوم انتخابات ریاست جمهوری مکزیک که مدعی است در انتخابات تقلب شده نیز دیده می شدند.

لوپز اوبرادور روز جمعه به خبرنگاران گفت که از پذیرفتن نتایج انتخابات سرباز زده و خواهان اعتراضات مسالمت آمیز در تاریخ 9 سپتامبر از نوع نافرمانی مدنی در میدان زوکالو در مرکز شهر مکزیکوسیتی است.

پنانیتو که 46 سال دارد تاکید کرد که حزب وی موسوم به "حزب انقلابی بنیادین" که در دوران قدرت خود به خودکامگی شهرت داشت، تغییر کرده است.

این حزب در دوران قدرت خود در دهه ‌های پایانی قرن بیستم به دلیل فساد، تقلب انتخاباتی و بحران های اقتصادی متعدد با اعتراضات شدید رو به رو شده بود.

 حزب پی.آر.ای پیش از شکست در انتخابات سال 2000 به مدت 71 سال قدرت را در مکزیک در دست داشت. حال بواسطه رویکردهای پنانیتو 45 ساله، بار دیگر به قدرت رسیده است.

صحنه ای از درگیری های دیروز مکزیک
 

پنانیتو در مراسمی که طی آن دادگاه انتخاباتی مکزیک سند تائید وی به عنوان رئیس جمهوری برگزیده را به او اعطا کرد، گفت: مکزیک با رئیس جمهوری مدرن و مسئول رو به رو خواهد بود که از انتقادات استقبال می ‌کند و تمایل به شنیدن صدای همه مکزیکی‌ها و در نظر گرفتن همه آنها را دارد.

لوپز در سال 2006 نیز پس از شکست در انتخابات اعتراضات خیابانی گسترده به راه انداخت که موجب فلج شدن شهر مکزیکو سیتی شد اما این بار بعید است که وی بتواند اعتراضات فراگیر به راه بیاندازد.
 
لوپز اوبرادور تاکید کرد که دادگاه انتخاباتی مکزیک روز پنجشنبه با رد اتهامات جناح چپ مبنی بر خرید رای در انتخابات و دیگر موارد نقض تبلیغات انتخاباتی از سوی حزب انقلابی بنیادی، حکمی نامشروع را صادر کرده است.
 
هفت قاضی انتخاباتی این دادگاه از سوی دادگاه عالی مکزیک انتصاب پیدا کرده و توسط کنگره تائید می ‌شوند و اعتبار و بی طرفی‌ آنها به طور گسترده تایید شده است.
 
اما با این وجود لوپز ابرادور مدعی شد که چند تن از اعضای این دادگاه به حزب انقلابی بنیادین منتسب هستند.
کد خبر 1756004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha