۱۱ دی ۱۳۹۱، ۱۸:۱۷

گزارشی از یک نشست/

برپایی "اکسپوی عکس تهران 91" با الگوی پاریس فوتو!

برپایی "اکسپوی عکس تهران 91" با الگوی پاریس فوتو!

خانه هنرمندان اقدام به میزبانی اکسپویی می‌کند که بنا به تایید مدیرانش از اکسپوی پاریس فوتو الگو گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری "نخستین اکسپوی تهران 91" با حضور علی جمشیدی مدیر نگارخانه شمس، جمشید حقیقت‌شناس مدیر امور نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران و ناصر تقوایی فیلمساز در تالار استاد امیرخانی خانه‌ هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست جمشیدی گفت: اکسپوی عکسی را برنامه‌ریزی و طراحی کردیم که نتیجه چند سال تحقیق و مطالعه روی عکس و برنامه‌های فروش آثار عکس در خارج از کشور و همچنین مطالعه بر روی رویدادهای مهم عکاسی جهان همچون پاریس فوتو است.

وی از تلاش زیادش برای انتخاب آثاری که هم ارزش هنری و هم ارزش مادی داشته باشند خبر داد و افزود: تلاش کرده‌ ایم دو مساله را مدنظر بگیریم؛ اولا ارزش هنری و دوم ارزش مادی و اقتصادی. سعی کردیم آثاری انتخاب شود که هم به لحاظ ارزش هنری جایگاه ویژه‌‌ای داشته باشد و هم به لحاظ فروش جلوه‌‌های زیبایی‌شناسانه را مدنظر قرار دهند و از این جهت در کتاب اکسپوی عکس تهران 91 سعی کرده‌ ایم به لحاظ سایز و طراحی همچون کتاب عکس پاریس فوتو عمل کنیم.

وی هنر ایران را مارکت‌زده دانست و بیان کرد: متاسفانه امروزه هنر معاصر تحت تاثیر یک نوع مارکت‌ زدگی است و خروجی ‌های هنر معاصر نیز تحت تاثیر حراجی‌‌ها قرار دارند در حالی که در نقطه مقابل این اکسپوها هستند که می‌ توانند کیفیت آثار هنری را بالا ببرند و امکان ارائه را بهبود دهند و به فرهنگسازی در این عرصه کمک کنند.

وی بازهم به نزدیکی اکسپو خود با آنچه که در فرانسه به نام پاریس فوتو انجام می شود اشاره کرد و حتی گفت که کتاب این نمایشگاه با کتاب پاریس فوتو هم شکل است.

جمشیدی بیان کرد: اگر اکسپویی با کار کارشناسی خاص خودش و در فضای خوب برگزار شود قطعا می‌ تواند کاستی‌ های موجود را جبران کند و اتفاقی متفاوت را رقم بزند. اما باید کاری کرد تا جریان این اکسپوها علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز مطرح شوند و بتوانیم به واسطه آن با مراکز دانشگاهی و گالری ‌های خارج از کشور ارتباطی سازنده برقرار کنیم به همین دلیل هم ما تلاش داریم تا گزیده بهترین آثار این اکسپو را در رویدادهایی هم چون پاریس فوتو ارائه کنیم و زمینه را برای یک حضور تخصصی‌‌تر فراهم کنیم.

جمشیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه راهکارهای گالری شمس برای حضور موفق در این اکسپو با وجود تجربه ‌های ناموفق که در این سال ‌ها در حوزه برپایی اکسپوهای عکس وجود داشته چیست؟ گفت: فکر می‌کنم طی 10-15 سال گذشته و در عرصه ‌های مختلف نقاشی‌، عکاسی و مجسمه هنرمندان بسیار خوبی داشته ‌ایم که با کیفیت و پرکار آثار خود را ارائه کردند اما به دلیل محدودیت و خروجی ارائه در گالری‌‌ها کارهایشان به درستی معرفی نشده است در حالی که یک اکسپو می ‌تواند هنرها را به شکل خیلی گسترده‌ تر ارائه کند و مخاطبان متفاوت تر و بیشتری برای نمایش و خرید این آثار به وجود آورد تا به واسطه آن مقوله مارکت‌زدگی هنر ایران مهار شود و حوزه خریداران آثار هنری نیز هدفمند گردد و بتوانیم روز به روز با کیفیت بهتری کارها را دنبال کنیم و انعکاس آن را در خارج از کشور شاهد باشیم.

وی مدعی شد که گالریش هشت سال است که در حال کار کردن است و بیان کرد: فکر می‌ کنم در عرصه اکسپو کارهای زیاد و درستی انجام نشده و اکسپوهایی که تا کنون برپا شده ‌اند بیشتر نگاه کمّی داشته و یا به دنبال ارائه گزارش کار بودند در حالی که انگیزه‌‌های اقتصادی و ارتباطی یا شناخت کیفی از اثار در آنها مطرح نبوده است.

در ادامه این نشست، جمشید حقیقت شناس هنرمند نقاش و مدیر گالری‌ های خانه هنرمندان ایران نیز در همین رابطه خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست گفت: هر کدام از شما می‌ توانید یکی از خریداران این اکسپو باشید زیرا فرهنگ ‌سازی از جایی شروع می ‌شود که خریداران تازه‌ای به این جرگه هنر وارد می ‌شوند و چرخه خرید توسعه پیدا می‌کند لذا ما باید به دنبال فرمولی باشیم که با شرایط حاضر سازگار باشد.

وی در مورد برنامه اکسپوی عکس و انچه که در خانه هنرمندان رخ می دهد توضیح داد: موضوع اکسپو یک مشارکت میان گالری شمس و خانه هنرمندان ایران است زیرا این مجموعه پیشواز ارتباط با بخش خصوصی است تا راهکارهای تازه‌ ای را برای ارتباط با هنرمندان مختلف پیدا کند و بتواند زمینه‌ساز برپایی اکسپو و حراج‌ های مختلف در سال‌ های آینده باشد.

حقیقت‌شناس با ارائه توضیحاتی درباره برپایی این اکسپو گفت: این برنامه از 16 تا 27 دی در نگارخانه‌های بهار، تابستان و استاد نامی خانه هنرمندان ایران برپا می ‌شود و بسیاری از افراد شناخته شده عرصه عکس در این نمایشگاه حضور دارند. از هر هنرمند 4 تا 5 عکس به نمایش درمی ‌آید. این اکسپو مشارکتی از سوی خانه هنرمندان ایران و گالری شمس برگزار می‌شود. خانه هنرمندان ایران مدتی است که در عرصه ارتباط با بخش خصوصی برای بکارگیری آثار هنرمندان در زمینه‌ های فروش و عرضه پیشتاز شده و هدف این است که آثار هنری در مکان‌ های دولتی و عمومی به نمایش دربیاید. امید ما این است که برپایی چنین نمایشگاهی باعث حضور عکس ‌ها در بانک‌ ها، خانه‌ های مردم و در میان مجموعه ‌داران شود.

هنرمندان حاضر در این اکسپو عبارتند از: مهدی آشنا، حمید آقایی، هادی آموزگار، علی اسداللهی، سمیرا اسکندرفر، میثم اشعری، همایون امیریگانه، نیما بالازاده، مرضیه بدرقه، غوغا بیات، مجید پناهی‌جو، ناصر تقوایی، شهریار توکلی، البرز تیمورزاده، زینب ثقفی، حمید جبلی، بهمن جلالی، علی جمشیدی، مهدیار جمشیدی، گلناز حسن‌زاده، محمد حسینی‌ناظر، ایلیا حسینی، امیرحسین حشمتی، بهارک حقوقی، ابراهیم حقیقی، حکیم حمادی، امیر خیری، علی‌اصغر دانش‌پور، شب‌بو دژپور، علی دقیق، سارا دولت‌آبادی، فرزانه رادمهر،  محمدمهدی رحیمیان، ساسان رسولی، سعید رضوانیان، افروز رضوی، حمیده رضوی، مهدی رضوی،‌ فرهاد رفیعی، جاوید رمضانی، میثاق زارع، اشین زاکاریان، سیامک زمردی‌مطلق، نادر سماواتی، هاشم شاکری، بهرادی شریفی، امین شفیعی، امید شلمانی، دلبر شهباز، سیف‌اله صمدیان، امین طلاچیان، هادی عارفی، پگاه عبداللهیان، کامران عدل، سمیرا علیخانزاده، ئاریز قادری، شادی قدیریان، صمد قربانزاده، حسین قازانچایی، حامد قصری، فرزانه کلانتری، رضا کیانیان، مهرداد متقی، مریم مجد، یاس محمدی، سعید محمودی ازناوه، مهدی منعم، رضا موسوی، حنا میرجانیان، میشا میر، صادق میری، رخشاد نورده، هادی نوید، مهدی وثوق‌نیا، روزبه یعقوبی و نگار یغماییان.

کد خبر 1780806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha