۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۳۲

فرهادی:

مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع الموت غربی

مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع الموت غربی

قزوین- خبرگزاری مهر: مديركل حفاظت محيط زيست استان قزوين، از فيلمبرداري ماموران اجرايي سرمحيط باني الموت غربي از پلنگ در منطقه شكار و تيراندازي ممنوع اين منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علي آقا فرهادي در این باره اظهارداشت: با توجه به تجهيز واحدهاي محيط باني استان به دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري، نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست الموت غربي موفق به مشاهده و تصويربرداري از حضور اين گونه در منطقه شكار و تيراندازي ممنوع اين منطقه شدند.

وی افزود: استان قزوين با توجه به شرايط اقليمي و زيستگاهي آن يكي از بهترين زيستگاههاي پلنگ در كشور به شمار مي رود اين گونه در مناطق كوهستاني و شكار و تيراندازي ممنوع الموت شرقي و غربي و طارم سفلي زيست مي كند.

مديركل محيط زيست استان قزوين بیان کرد: ماموران اجرايي اداره كل حفاظت محيط زيست استان در يكي دو ساله اخير چندين بار موفق به تصويربرداري از اين گونه در حال انقراض در مناطق طارم سفلي و الموت شده اند.

وی يادآورشد: بررسي ها در ارتباط با  موضوع حضور پلنگ در استان از سال 87 آغاز و اولين گونه توسط كارشناسان حوزه محيط طبيعي استان در اواخر سال 88 توسط دوربين هاي تله اي در منطقه رودبار شهرستان به ثبت رسيد.

ايران مهمترين پناهگاه جمعيت پلنگ در منطقه خاورميانه است و پيش بيني مي شود550 تا 850 قلاده از اين جانور در كشور زيست مي كنند، مطابق آخرين ارزيابي، اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت IUCN در سال 2008 پلنگ را در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار داد، كاهش طعمه به دليل شكار غير مجاز، تغيير زيستگاههابه دليل فعاليت هاي جاده سازي و معادن، آتش سوزي، چراي دام هاي اهلي و شكار اين گونه توسط شكارچيان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن اين گونه است.

کد خبر 1816168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha