۲ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۵۹

همایش دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ آغاز شد

همایش دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ آغاز شد

همایش دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ، امروز دوم اسفندماه آغاز و تا سوم اسفندماه در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نقد و بررسی آثار و اندیشه‌های دکتر علی شریعتی از زمان حیاتش آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است. چهار دهه پرتلاطمی که شکل‌گیری جنبش اجتماعی علیه نظام شاهنشاهی، انقلاب ایران، استقرار جمهوری اسلامی، جنبش اصلاحی و ... را به خود دیده، هر بار بهانه‌ای شده است برای نظر انداختن به میراث شریعتی و دستاوردهای نظری او. جمع‌آوری این نقد و بررسی‌ها و عرضه آن، دریچه‌ای است به جامعه ایران و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چهار دهه اخیر، اما در این میان کمتر به اندیشه تاریخی شریعتی پرداخته شده است.

همایش دکتر شریعتی و دانش تاریخ که به همت گروه تاریخ و همکاری­های میان رشته­ای پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می­ گردد، حول چهار محور شریعتی و تاریخ نظری، شریعتی و تاریخ اسلام، شریعتی و تاریخ ایران و شریعتی و تاریخ جهان سازمان یافته است. هدف اصلی از برگزار این همایش بررسی تخصصی و انتقادی اندیشه­ های دکتر علی شریعتی در حوزه دانش تاریخ است که هر دو حوزه مسائل عام نظری و بررسی­های موردی را از سوی دکتر شریعتی در زمینه دانش تاریخ در بر می­ گیرد.

فراخوان همایش در مرداد ماه سال جاری اعلام شد و تا پایان مهلت ارسال مقالات در پایان دی ماه، بیش از شصت چکیده و 30 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گشت. همچنین در راستای برگزاری این همایش، دو پیش همایش با عنوان­های «شریعتی و دانش تاریخ: تاریخ؛ عرصه آکادمیک و عرصه عمومی» در تاریخ ششم دی ماه با حضور دکتر سید هاشم آقاجری، دکتر حسن محدثی و دکتر داریوش رحمانیان و «شریعتی و تاریخ نظری» در تاریخ هفتم بهمن ماه با حضور دکتر محمدامین قانعی راد، دکتر محمدعلی اکبری، دکتر محمدجواد غلامرضاکاشی و دکتر داریوش رحمانیان برگزار شد. مدیریت علمی همایش با دکتر داریوش رحمانیان و مدیریت اجرایی همایش برعهده خلیل قویدل است.

اعضای شورای علمی همایش عبارتند از: دکتر سیدهاشم آقاجری، دکتر محمدعلی اکبری، دکتر هادی خانیکی، دکتر غلامحسین زرگری­ نژاد، دکتر احسان شریعتی، دکتر غلامرضا ظریفیان، دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی، دکتر محمدامین قانعی راد، دکتر حسین مفتخری، دکتر عباس منوچهری و دکتر حسینعلی نوذری.

همایش دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ، از امروز چهارشنبه 2 اسفند آغاز شده و فردا پنج شنبه هم در محل پژوهشکده تاریخ اسلام ادامه خواهد داشت.

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان توانیر، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 واقع است. علاقه مندان برای مشاهده ریزبرنامه های همایش http://www.pte.ac.ir/Show.php?SID=1034 کلیک کنند.

کد خبر 2002215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha