۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۴۲

اخبار کوتاه/

مهمترین دلیل مصرف زیاد نمک عادت کردن به طعم شور است

مهمترین دلیل مصرف زیاد نمک عادت کردن به طعم شور است

یاسوج - خبرگزاری مهر: یک کارشناس تغذیه گفت: مهمترین دلیل مصرف زیاد نمک، عادت کردن افراد به طعم شور است که می توان به جای آن از آب لیموترش، سبزیهای تازه، آب نارنج، شوید و آویشن استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته بوستانی افزود: با کم کردن مقدار نمک مصرفی در طول زمان، فرد به طعم کم نمک در غذا عادت می کند.

وی با تاکید بر کاهش مقدار نمک افزودنی در هنگام تهیه و طبخ غذا، اظهار داشت: حداکثر مقدار توصیه شده برای مصرف نمک روزانه، پنج گرم است که این مقدار شامل نمک سفره و نمک موجود در مواد غذایی و تنقلات می شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: افراد مبتلا به فشارخون بالا، افراد بالای 25سال، به ویژه سنین بالای 65سال، مادران باردار و شیرده وافرادی که سابقه ابتلا به فشار خون بالا در فامیل دارند، باید بیش از سایرین مراقب مقدار نمکی مصرفی خود باشند.

بوستانی تصریح کرد: بهتراست افراد برچسب بسته بندی مواد غذایی را برای آگاهی از مقدار سدیم موجود در آن مطالعه کرده و انواع کم نمک را انتخاب کنند.

وی افزود: مصرف مواد غذایی شور، دودی و ترشیجات مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور و سوسیس و کالباس باید در رژیم غذایی افراد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای نمک در کنسروها و مواد غذایی بسته بندی شده، بهتراست افراد از مصرف آنها تا حد زیادی اجتناب کنند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: نانهای کم نمک یا بی نمک را در رژیم غذایی خود انتخاب کرده و برای کم کردن مقدار نمک پنیر، قبل از مصرف آن را در آب قرار دهید.

صعود تیم کوهنوری بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به کوه "گنو"

مدیر عامل بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، از صعود تیم کوهنوردی این بیمارستان به کوه گنو در بندرعباس، خبر داد.

امیر عنبری گفت: در این سفر ورزشی، تیم کوهنوردی بیمارستان شهید بهشتی به قلل "نصیری" و "بازگرد"، واقع در کوه گنو در بندرعباس صعود کردند.

وی با بیان اینکه تیم کوهنوردی بیمارستان شهید بهشتی، متشکل از 14 نفر از کارکنان این بیمارستان است، افزود: صعود این نیم به قلل کوه گنو، 12 ساعت به طول انجامید.

عنبری بیان داشت: کوهنوردان بیمارستان شهید بهشتی یاسوج پس از صعود به قله، با سر دادن شعارهای انقلابی، یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

مدیر عامل بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، یادآور شد: این صعود به مناسبت موفقیت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در دومین جشنواره ملی حاکمیت بالینی برای دومین سال پیاپی انجام شد.

همراهان بیماران از ورود غیرضروری به بیمارستان خودداری کنند

کارشناس بهداشت بیمارستان امام سجاد(ع)، گفت: با جلوگیری از ورود غیر ضروری همراهان بیماران به بخشهای بیمارستان، از انتقال عفونت ها پیشگیری می شود.

حمیدرضا جعفریان افزود: محیط های درمانی، شرایط بالقوه ای برای انتقال عفونتها به افراد داشته و همراهان بیماران، لازم است نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنند.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات مراکز درمانی که در سالهای اخیر گامهای مهمی برای کنترل آن برداشته شده، تفکیک زباله های عفونی و غیرعفونی است که در صورت مشارکت همراهان بیماران در این اقدام، تامین سلامت مراجعه کنندگان به نحو مطلوبی فراهم می شود.

این کارشناس بهداشت محیط تاکید کرد: عدم مدیریت صحیح زباله های عفونی، موجب انتقال میکروب آن به سایر زباله های بیمارستانی نیز می شود.

جعفریان با اشاره به هزینه های گزاف درمان، یادآور شد: حجم بالایی از هزینه های حوزه بهداشت و درمان، در بیمارستانها صرف می شود که رعایت اصول پیشگیرانه، صرفه جویی اقتصادی را نیز به همراه دارد.

کد خبر 2002638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha