۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۲۹

فردا با حضور سرپرست وزارت بهداشت

یک دستگاه تشخیص پزشکی ساخت محققان کشور رونمایی می‌شود

یک دستگاه تشخیص پزشکی ساخت محققان کشور رونمایی می‌شود

دستگاه تشخیص پزشکی پت اسکن که از سوی محققان کشور تولید و عرضه شده است فردا 15 اسفندماه با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان مسیح دانشوری رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برش نگاری با گسیل پوزیترون که به اختصار PET نامیده می‌شود، روشی نوین است که در علوم تشخیصی در فیزیک پزشکی به ویژه پزشکی هسته‌ای کاربرد دارد. این دستگاه با كمک مواد رادیو اكتیو می‌‌تواند فعالیت سلول‌های سرطانی و بروز بسیاری از بیماری‌ها در مراحل اولیه را تشخیص دهد و این امر به درمان به موقع و نجات بیماران كمک بسیار موثر است.

پزشكان اغلب این آزمون تشخیصی را برای شناسایی سرطان و اندازه‌گیری تاثیر درمان‌ سرطان به كار می‌گیرند. این آزمون را همچنین برای بررسی میزان جریان خون به قلب و تشخیص بیماری‌های عروق كرونری (شریان‌های تغذیه‌كننده عضله قلب) به كار می‌برند.

روش استفاده از پت اسكن این است كه پرستار یک ماده رادیواكتیو را به درون رگ تزریق می‌كند كه به یك تركیب موجود در بدن مانند قند یا گلوگز خون متصل می‌شود. سپس بیمار بر روی تخت معاینه دراز می‌‌‌كشد و از درون دستگاه پت اسكن عبور داده می‌شود.

حلقه‌های این ماشین انرژی ساطع‌شده از ماده رادیواكتیو در بدن را شناسایی می‌كنند. نتایج حاصل به صورت یک تصویر دارای رنگ‌ها و درخشندگی متفاوت عرضه می‌شود.

بافت سالم از گلوكز برای تولید انرژی استفاده می‌كند و در نتیجه در تصویر پت به صورت رنگ روشن ظاهر می‌شود. اما بافت سرطانی حاوی میزان‌های بالاتری از گلوكز است بنابراین ماده رادیواكتیو بیشتری را جذب می‌كند و در تصویر پت رنگ‌های روشن‌تری به خود می‌گیرد.

در حال حاضر محققان کشور موفق به طراحی و عرضه این دستگاه شده اند و فردا سه شنبه 15 اسفندماه با حضور دکتر طریقت منفرد- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر ولایتی و ابوالقاسمی در بیمارستان مسیح دانشوری رونمایی می‌شود.

کد خبر 2011044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha